Film ve Sinema

Film ve Sinema

global-durum-resim

Küresel Durum

Film ve sinema sektörü, küresel ve bölgesel dinamiklerin de etkisiyle değişen tüketici alışkanlıklarıyla her geçen gün büyümekte ve dönüşmektedir. Bugün, büyük yapım şirketleri ve stüdyolar kendilerini doğrudan tüketiciye ulaştıran yollar aramaktadır. Bunun bir neticesi olarak bazı yapım şirketleri ve stüdyolar, platform tabanlı şirketlerle iş birlikleri oluşturmaktadır. Bu süreçte hem içerik üretimi hem de kullanıcılara platform sağlamak üzere hibrit iş modelleri benimseyen küresel/bölgesel/yerli online/dijital yayıncılık platform şirketlerinin sayısı her geçen gün artmakta ve bu platformlar hem küresel hem de lokalize oldukları ülkelerdeki tüketici davranışlarını analiz ederek tüketiciye içerik önerim algoritmaları geliştirmektedir.

Film ve sinema sektöründe tercih edilen yöntemlerden biri ise platform tabanlı sistemlere içerik üretmektir. Bunun yanında birbirine rakip yapım şirketleri ve stüdyoların içeriklerinin aynı tabanda toplanması bazı durumlarda mümkün olmadığından söz konusu şirketler doğrudan tüketiciye ulaşmak için kendi platformlarını da kurma yolunda strateji oluşturmaktadırlar.

Örneğin, platform tabanlı şirketlerden biri olan Netflix tüketicilerin film izleme alışkanlıklarını ve biçimlerini kökten değiştirmektedir. Genel olarak tüketicilerin ve özellikle 2000’li yılların gençliği olarak tanımlayabileceğimiz Z-kuşağının alışkanlıkları artık endüstrileri dönüştürürken film ve sinema sektöründe bu eş zamanlı ve iki taraflı olmuştur. Televizyon (TV) ekosistemi toplamda 600 milyar dolar üzerinde bir büyüklüğe ulaşmıştır. İsteğe bağlı yayın hizmetleri (video on-demand (VoD), subscription video on-demand (SVoD), pay per view (TVoD), video downloads/electronic sell through (EST)) pazarı ise 2022 yılında yaklaşık 95 milyar dolarlık bir pazar hacmine ulaşırken  2026 yılına kadar bu pazar hacminin 147 milyar doları aşacağı öngörülmektedir. COVID-19, video akışı hizmetlerinde talebi ve abone büyümesini büyük ölçüde hızlandırmıştır. Bunun en büyük örneklerinden biri 2019 Kasım ayında piyasaya sürülen ve 14 Haziran 2022 tarihi itibariyle  ülkemizde faaliyet göstermeye başlayan Disney+’ın kısa bir süre içerisinde 87 milyon abone sayısını aşmış olmasıdır.

Giderek daha kişiselleşen ve dijital hale gelen medyada erişilebilirlik, zaman ve mekândan bağımsız hale gelmektedir. Özellikle teknoloji ve medya şirketlerinin yakınsamaları, görsel-işitsel medya ekosistemini dönüştürmektedir. Görsel-işitsel içeriğe erişim araçları; yıllardır kullanılan karasal ve uydu yayınlarını ifade eden geleneksel TV, kullanıcılarının bir ücret karşılığında uydu alıcı kiralayarak abone olduğu ödemeli-TV (pay-TV) internet üzerinden yayıncılık sağlayan IPTV ve OTT (Over-The-Top) TV olarak dört başlıkta ele alınmaktadır. IPTV ve OTT TV arasındaki temel fark OTT ile IPTV’ye kıyasla daha genel bir ağ kullanılarak içeriğe daha çok kanal üzerinden ulaşılabilmesidir. Netflix, Amazon, HBO, Disney+ gibi büyük oyuncuların bulunduğu küresel OTT pazarının büyüklüğü 2022 yılında 156 milyar doları aşmıştır. Yıllık ortalama %15 ile büyümesi öngörülen bu pazarın 2027 yılına kadar yaklaşık 225 milyar dolarlık bir endüstri yaratacak olması beklenmektedir.

Daha Fazla Görüntüle Daha Az Görüntüle

Türkiye’de Durum

Türkiye’nin film ve sinema sektörü özellikle 2000’li yılların ortalarından itibaren dizi film türündeki yapımlar bakımından oldukça gelişmiştir. 2022 yılı itibariyle Türkiye, ABD’den sonra dünyanın en büyük dizi ihracatçısıdır. Türk dizileri dünyada 150’den fazla ülkeye ihraç edilmekte, Orta Doğu’dan Afrika’ya, Avrupa’dan Latin Amerika’ya Güneydoğu Asya’dan Kuzey Amerika’ya 800 milyonu aşkın izleyiciyle buluşmaktadır.

Türkiye’de OTT medya hizmeti üyelikleri de giderek artmaktadır. Pazarda küresel şirketlerin yanı sıra Blu TV, Exxen, Puhu, Mubi ve Gain gibi yerli şirketler de bulunmaktadır. JustWatch’ın raporuna göre 2022 yılının ilk çeyreğinde dijital platformlardan BluTV Türkiye pazarının %41’ini; Netflix %28’ini, Amazon Prime Video %18’ini, Mubi ise %9’unu elinde bulundurmaktadır. Diğer platformlar ise %4’lük bir kesime hitap etmektedir. Nitekim bu durum neticesinde yerli platformlarımızdan Blu TV’nin bu başarısı, dünyanın önde gelen medya gruplarından Discovery Inc. tarafından platformun 2022 yılı başında %35 hissesinin satın alınmasıyla sonuçlanmıştır. Ayrıca platformda uluslararası bazı fon şirketleri de belli hisse oranlarında yatırımcı konumunda yerlerini almışlardır.

COVID-19 karantinaları sırasında evde geçirilen süreler uzadıkça  dijital/çevrimiçi platformlardan film ve dizi izleme sayılarında önemli bir artış olmuştur. Ancak özellikle pandeminin başlangıç zamanlarında, film stüdyoları fiziksel üretime devam etme ve içerik üretimi noktasında tüketici taleplerini karşılama konularında oldukça zorlanmışlardır. Pandeminin etkilerinin alınan önlemler neticesinde azaltılmasıyla hem üretim hem de yayınlanma tarafında normalleşmeler başlamıştır. Sinema salonlarının doluluk oranları henüz tam olarak pandemi öncesindeki seviyesinde değilse de 2020’ye kıyasla oldukça artmıştır. Pandemi döneminde küresel çapta ülkemizin rakipleri içerik üretimine ara vermiş veya üretimi yavaşlatmış iken ülkemiz dünya eğilimlerinden pozitif yönde ayrışmış ve içerik üretimini ivmelendirmiştir. Bu durum, pandemi sonrasındaki dönemde küresel pazara daha fazla çeşitte içerik sunulabilmesi imkanını da ülkemize kazandırmıştır.

Daha Fazla Görüntüle Daha Az Görüntüle
durum-resim

Sektör İçinde Potansiyeli En Yüksek Ülkeler

GTİP arama için Ticaret Bakanlığı Tarife Arama Motoru (TARA) altyapısı kullanılmaktadır.

yatay-banner-2
ulke-resim-2 {{sectorExportPotentialList[1].countryName}}
ulke-resim-1 {{sectorExportPotentialList[0].countryName}}
ulke-resim-3 {{sectorExportPotentialList[2].countryName}}
  • {{index + 1}}
    {{item.countryName}}
    {{item.potential}}/100
  • {{index + 6}}
    {{item.countryName}}
    {{item.potential}}/100
Firmanıza özgü potansiyel ülkeler için Akıllı İhracat Robotu’nu kullanabilirsiniz.