Film ve Sinema

Film ve Sinema

global-durum-resim

Küresel Durum

Film ve sinema sektörü, değişen tüketici alışkanlıklarıyla büyümeye ve dönüşmeye devam etmektedir. Büyük yapım şirketleri ve stüdyolar kendilerini doğrudan tüketiciye ulaştıran yollar aramaktadır. Bu yapım şirketleri ve stüdyolar, platform tabanlı şirketlerle işbirliği yapmaya başlamış, bu süreçte bazı şirketler hem içerik üretimi hem de platform sağlamak üzere melez iş modelleri benimsemektedirler. Örneğin Netflix, kullanıcı davranışlarını analiz ederek önerim algoritması geliştirmektedir.

Film ve sinema sektöründe tercih edilen yöntemlerden biri ise platform tabanlı sistemlere içerik üretmektir. Bunun yanında birbirine rakip yapım şirketleri ve stüdyoların içeriklerinin aynı tabanda toplanması bazı durumlarda olanaklı olmadığından bunlar doğrudan tüketiciye ulaşmak için kendi platformlarını da kurma yolunda strateji oluşturmaktadırlar.

Örneğin, platform tabanlı şirketlerden biri olan Netflix insanların film izleme alışkanlıklarını ve biçimlerini kökten değiştirmektedir. Genel olarak tüketicilerin ve özellikle 2000’li yılların gençliği olarak tanımlayabileceğimiz Z kuşağının alışkanlıkları artık endüstrileri dönüştürürken film ve sinema sektöründe bu eş zamanlı ve iki taraflı olmuştur. TV ekosistemi toplamda 600 milyar dolar üzerinde büyüklüğe ulaşmıştır. Talebe bağlı video (video on-demand) pazarı ise 2019 yılında yaklaşık 40 milyar dolarlık bir endüstri iken 2024 yılına kadar 87 milyar doları aşacağı öngörülmektedir. 

Giderek daha kişiselleşen ve dijital hale gelen medyada erişilebilirlik, zaman ve mekandan bağımsız hale gelmektedir. Özellikle teknoloji ve medya şirketlerinin yakınsamaları, görsel-işitsel medya ekosistemini dönüştürmektedir. Görsel-işitsel içeriğe erişim araçları; yıllardır kullanılan karasal ve uydu yayınlarını ifade eden geleneksel TV, kullanıcılarının bir ücret karşılığında uydu alıcı kiralayarak abone olduğu pay-TV (ödemeli-TV), internet üzerinden yayıncılık sağlayan IPTV ve OTT (Over-The-Top) TV olarak dört başlıkta ele alınmaktadır. IPTV ve OTT TV arasındaki temel fark OTT’nin IPTV’ye kıyasla daha genel bir ağ kullanılarak içeriğe daha çok kanal üzerinden ulaşılabilmesidir. Netflix, Amazon, HBO gibi büyük oyuncuların bulunduğu küresel OTT pazarının büyüklüğü 2018 yılında 30 milyar doları aşmıştır. Yıllık ortalama %14 ile büyümesi öngörülen bu pazarın 2026 yılına kadar yaklaşık 85 milyar dolarlık bir endüstri yaratacağı beklenmektedir.

Daha Fazla Görüntüle Daha Az Görüntüle

Türkiye’de Durum

Kişiselleşen ve dijitalleşen medya trendlerinin Türkiye pazarında da uygulamaları görülmektedir. OTT hizmet sağlayıcıları arasında Turkcell TV+, Vodafone TV, PuhuTV, BluTV dikkat çekmektedir.

Üretilen içerikler uluslararası platformlar üzerinden küresel izleyici kitlesine ulaşmaktadır. Türkiye’de üretilen bazı dizi ve filmler belirli platformlar üzerinden yurt dışı pazarlarda da kendilerine izleyici bulmaktadır. Bunlara örnek olarak "Leyla ile Mecnun", "Suskunlar", "Karadayı" ve "Ezel” dizileri verilebilir. Türkiye, ABD’den sonra en fazla dizi ihraç eden ülke konumundadır. 2018 yılında 500 milyon dolar seviyelerinde olan dizi ihracat hacminin 2023 hedefi bu rakamın iki katına çıkmasıdır.

Daha Fazla Görüntüle Daha Az Görüntüle
durum-resim

Sektör İçinde Potansiyeli En Yüksek Ülkeler

GTİP arama için Ticaret Bakanlığı Tarife Arama Motoru (TARA) altyapısı kullanılmaktadır.

yatay-banner-2
ulke-resim-2 {{sectorExportPotentialList[1].countryName}}
ulke-resim-1 {{sectorExportPotentialList[0].countryName}}
ulke-resim-3 {{sectorExportPotentialList[2].countryName}}
  • {{index + 1}}
    {{item.countryName}}
    {{item.potential}}/100
  • {{index + 6}}
    {{item.countryName}}
    {{item.potential}}/100
Firmanıza özgü potansiyel ülkeler için Akıllı İhracat Robotu’nu kullanabilirsiniz.
chatbot
HEMEN GİRİŞ YAP VE SORULARINI SOR chatbot