Film ve Sinema

Film ve Sinema

global-durum-resim

Küresel Durum

Film ve sinema sektörü, değişen tüketici alışkanlıklarıyla büyümeye ve dönüşmeye devam etmektedir. Büyük yapım şirketleri ve stüdyolar kendilerini doğrudan tüketiciye ulaştıran yollar aramaktadır. Bu yapım şirketleri ve stüdyolar, platform tabanlı şirketlerle işbirliği yapmaya başlamış, bu süreçte bazı şirketler hem içerik üretimi hem de platform sağlamak üzere melez iş modelleri benimsemektedirler. Örneğin Netflix, kullanıcı davranışlarını analiz ederek önerim algoritması geliştirmektedir. 

Film ve sinema sektöründe tercih edilen yöntemlerden biri ise platform tabanlı sistemlere içerik üretmektir. Bunun yanında birbirine rakip yapım şirketleri ve stüdyoların içeriklerinin aynı tabanda toplanması bazı durumlarda olanaklı olmadığından bunlar doğrudan tüketiciye ulaşmak için kendi platformlarını da kurma yolunda strateji oluşturmaktadırlar. 

Örneğin, platform tabanlı şirketlerden biri olan Netflix insanların film izleme alışkanlıklarını ve biçimlerini kökten değiştirmektedir. Genel olarak tüketicilerin ve özellikle 2000’li yılların gençliği olarak tanımlayabileceğimiz Z-kuşağının alışkanlıkları artık endüstrileri dönüştürürken film ve sinema sektöründe bu eş zamanlı ve iki taraflı olmuştur. TV ekosistemi toplamda 600 milyar dolar üzerinde büyüklüğe ulaşmıştır. Talebe bağlı video (video on-demand) pazarı ise 2023 yılında yaklaşık 97 milyar dolarlık bir endüstri iken 2032 yılına kadar 399 milyar doları aşacağı öngörülmektedir. 

Giderek daha kişiselleşen ve dijital hale gelen medyada erişilebilirlik, zaman ve mekândan bağımsız hale gelmektedir. Özellikle teknoloji ve medya şirketlerinin yakınsamaları, görsel-işitsel medya ekosistemini dönüştürmektedir. Görsel-işitsel içeriğe erişim araçları; yıllardır kullanılan karasal ve uydu yayınlarını ifade eden geleneksel TV, kullanıcılarının bir ücret karşılığında uydu alıcı kiralayarak abone olduğu pay-TV (ödemeli-TV), internet üzerinden yayıncılık sağlayan IPTV ve OTT (Over-The-Top) TV olarak dört başlıkta ele alınmaktadır. IPTV ve OTT TV arasındaki temel fark OTT’nin IPTV’ye kıyasla daha genel bir ağ kullanılarak içeriğe daha çok kanal üzerinden ulaşılabilmesidir. Netflix, Amazon, HBO, Disney+ gibi büyük oyuncuların bulunduğu küresel OTT pazarının büyüklüğü 2023 yılında 172 milyar doları aşmıştır. Yıllık ortalama %15,3 ile büyümesi öngörülen bu pazarın 2028 yılına kadar yaklaşık 350 milyar dolarlık bir endüstri yaratacağı beklenmektedir.

Daha Fazla Görüntüle Daha Az Görüntüle

Türkiye’de Durum

Görsel-işitsel hizmetler ihracatımızın en büyük bileşeni olan dizi/film sektörümüzün ihracatı, küresel çapta ABD’den sonra sektörde rakip ülkelerimiz konumunda olan Güney Kore, Hindistan, Brezilya gibi ülkelerin yapımlarına karşı ciddi bir rekabetçilik kazanarak son 20 yılda dikkat çekici bir ivme kaydetmiştir. Dünyada son 10 yılda en hızlı büyüyen dizi ihracatçısı ülkelerden biri olan Türkiye, bugün yapımlarıyla 150’den fazla ülkede 800 milyonu aşkın tekil izleyiciye ulaşmaktadır. 2023 yılından bu yana dizi ihracatçılarımız özellikle MENA (Orta Doğu ve Kuzey Afrika) ve Latin Amerika ile Kuzey Amerika başta olmak üzere küresel ve bölgesel çevrimiçi/dijital platformlara da önemli düzeyde içerik sağlamakta, içerik yelpazelerini dizinin yanı sıra animasyon, belgesel, format programlar gibi içerik türleri ile zenginleştirmekte, aynı zamanda farklı ülkelerle ortak yapım/dağıtım ve uyarlama yapım anlaşmaları imzalamak suretiyle hizmet ihracatı modellerini de çeşitlendirmektedir.

2024 yılında dizi/filmin yanı sıra belgesel, animasyon ve program formatı türlerindeki içeriklerimizin ilk defa ihracatının yapıldığı başlıca ülkeler arasında “T.C. Ticaret Bakanlığı’nın Uzak Ülkeler Stratejisi’nin” de parçası olan Latin Amerika’da Brezilya, Panama, Kuzey Amerika’da Kanada, Asya’da Hindistan, Japonya, Tayland, BDT coğrafyasında Rusya-Ukrayna Savaşı nedeniyle ambargo uygulamalarına tabi olan ve yapımlarımıza ciddi düzeyde talep gösteren pazarlardan biri haline gelen Rusya Federasyonu ile Kazakistan, Azerbaycan gibi ülkeler öne çıkmaktadır. Öte yandan halihazırda bu sektördeki hizmet ihracatımızda gelenekselleşen pazarlarımızdan Latin Amerika’da Şili, Arjantin, Meksika, Karayip Ülkeleri, Uruguay, Paraguay, Kolombiya gibi ülkelerin yanı sıra ABD’nin özellikle Hispanik nüfusunun yoğunlaştığı Batı ve Güney bölgelerinde, Ortadoğu ve Kuzey Afrika (MENA) bölgelerinde Suudi Arabistan, BAE, Katar, Tunus, Fas pazarlarında, Avrupa’da ise İspanya, İtalya, Almanya, Balkan ülkelerinin hemen tamamında pazarda ciddi bir derinleşme yaşanmıştır.

Bu hizmet sektörümüz aynı zamanda küresel çapta ülkemizin kamu diplomasisi/ulus markalaması faaliyetlerinin nihai amacı doğrultusunda önemli bir yumuşak güç etkisine de sahiptir.

Türkiye’nin film ve sinema sektörü oldukça gelişmiştir. 2024 yılı itibariyle Türkiye, ABD ve İngiltere’den sonra dünyanın en büyük dizi ihracatçısıdır. 2020-2023 seneleri içerisinde Türk dizilerine yönelik küresel talep %184 artmıştır. Geçtiğimiz sene sektörde en fazla ihracat yaptığı üç ülke sırasıyla İspanya, Suudi Arabistan ve Mısır’dır. Özellikle Türk dizileri göze hitap etmesi ve pahalı kostümler ile oyuncu tercihleri ile bunu desteklemesiyle ilgileri üzerine çekmiştir. Ayrıca uzun bölüm saatleri yerelde eleştirileri beraberinde getirmekle birlikte globalde bu durumun Türkiye’nin avantajına olduğu belirtilmiştir.

Türkiye’de OTT TV üyelikleri de giderek artmaktadır. Pazarda global şirketlerin yanı sıra Blu TV, Exxen, Mubi ve Gain gibi yerli şirketler de bulunmaktadır. JustWatch’ın raporuna göre 2024 yılının ilk çeyreğinde dijital paltformlardan BluTV Türkiye pazarının %38’ini; Netflix %28’ini, Amazon Prime Video %19’unu, Disney+ %7’sini, Mubi %5’ini elinde bulundurmaktadır. Diğer platformlar ise %3’e hitap etmektedir.

Daha Fazla Görüntüle Daha Az Görüntüle
durum-resim

Sektör İçinde Potansiyeli En Yüksek Ülkeler

GTİP arama için Ticaret Bakanlığı Tarife Arama Motoru (TARA) altyapısı kullanılmaktadır.

yatay-banner-2
ulke-resim-2 {{sectorExportPotentialList[1].countryName}}
ulke-resim-1 {{sectorExportPotentialList[0].countryName}}
ulke-resim-3 {{sectorExportPotentialList[2].countryName}}
  • {{index + 1}}
    {{item.countryName}}
    {{item.potential}}/100
  • {{index + 6}}
    {{item.countryName}}
    {{item.potential}}/100
Firmanıza özgü potansiyel ülkeler için Akıllı İhracat Robotu’nu kullanabilirsiniz.