Mücevherat ve Kıymetli Taşlar

Mücevherat ve Kıymetli Taşlar

En büyük ithalatçı 2023
En büyük ithalatçı 2023
İsviçre 121.97Milyar
Dolar
En büyük ihracatçı 2023
En büyük ihracatçı 2023
İsviçre 126.98Milyar
Dolar
Türkiye’nin ithalatı
13.34 Milyar $
2019
32.47 Milyar $
2023
Türkiye’nin ihracatı
7.17 Milyar $
2019
9.57 Milyar $
2023

Küresel Durum

Kentleşmedeki artış, aksesuarlarla ilgili tüketici davranışlarının değişmesine, çok fazla takı takmaktan minimal ve sofistike ancak şık takı takmaya geçişle sonuçlanmıştır. Bu gelişme, tek taşlı saplama küpeler, kolye uçları ve yüzükler için önemli bir talebe yol açmıştır. Ayrıca, kültürler arası tasarımlardaki artış, mücevher pazarında popülerlik kazanan son trendlerden biridir. İtalyan, Avrupa ve Mısır kültürlerinden ilham alan mücevher talebinin, önümüzdeki yıllarda pazarı yönlendirmesi beklenmektedir. 

Gelişmekte olan ülkelerdeki yükselen orta gelirli tüketiciler, artan satın alma güçleri ve yükselen moda trendleriyle birleşerek dünya genelinde şık takılara olan talebi artırmaktadır. Çin ve Hindistan, her biri yaklaşık 1,4 milyar nüfusa sahip ve her ikisinde de ortalama 400 milyon orta sınıf şehirli bulunmaktadır. Bu özellikleriyle, her iki pazar da markalar için oldukça çekicidir. Ancak, her ikisi de derinlemesine pazar bilgisi gerektiren pazarlardır.

Küresel mücevherat sektör büyüklüğü 2023 yılı için 353 milyar dolar olarak ölçümlenmiştir. 2030 yılına kadar yıllık ortalama %4,7 büyüyeceği öngörülen sektörün, yaklaşık 465 milyar dolarlık bir endüstri olacağı tahmin edilmektedir.

Daha Fazla Görüntüle Daha Az Görüntüle
Küresel İthalat Küresel İhracat
20192020202120222023
bilgilendirme-mesaji

Bu bölüm, daha iyi bir deneyim sunabilmek için tablet, masaüstü ve dizüstü bilgisayarlardan erişim için optimize edilmiştir. Görüntüleme yapabilmek için farklı ekran çözünürlüğüne sahip bir cihaz kullanabilir veya tarayıcı pencerenizin boyutlarını değiştirebilirsiniz.

20192020202120222023
bilgilendirme-mesaji

Bu bölüm, daha iyi bir deneyim sunabilmek için tablet, masaüstü ve dizüstü bilgisayarlardan erişim için optimize edilmiştir. Görüntüleme yapabilmek için farklı ekran çözünürlüğüne sahip bir cihaz kullanabilir veya tarayıcı pencerenizin boyutlarını değiştirebilirsiniz.

Grafikler www.comtrade.un.org adresinde yer alan veriler kaynak alınarak oluşturulmuştur.

Türkiye’de Durum

Türkiye'de değerli metallerden yapılmış ziynet eşyalarının ihracatı son yıllarda önemli ölçüde artmıştır. Bu artışla Türkiye'nin endüstrideki sıralaması yükselmiş ve Türkiye bu alanda dünya lideri ülkelerden biri haline gelmiştir. Türkiye, dünya altın mücevherat üretiminde ilk 10 ülke arasında yer almaktadır. Türk imalat sanayileri içerisinde en büyük sektörlerden biri olan değerli maden ve mücevherat sektöründe faaliyet gösteren 50'den fazla büyük işletme bulunmaktadır.

Türkiye’nin 2023 yılı mücevherat ve kıymetli taşlar ihracat hacmi 13,6 milyar dolara ulaşmıştır. Bu ürün grubunda en çok ihracatın yapıldığı pazar ise Birleşik Arap Emirlikleri’dir. Onu sırasıyla Irak, ABD, Hong Kong ve İsviçre takip etmektedir.  

Tasarım ve marka, bir ürünün piyasa değerini artıran temel faktörlerdendir. Özellikle rekabetin yoğun olduğu sektörlerde, benzersiz bir tasarım ve güçlü bir marka kimliği, ürünün rakiplerinden ayrışmasını sağlar. Tasarım, işlevsellik ve estetik arasında bir denge kurarak tüketici ilgisini çekerken; marka, sadakati artırarak uzun vadeli müşteri bağlılığı sağlar. Bunun yanı sıra, ürünün pazardaki başarısını sürdürülebilir kılmak için maliyet yönetimi de büyük önem taşımaktadır. Bu noktada, büyük ölçekli firmalar, tasarım ve marka yatırımlarını destekleyen üretim süreçlerini optimize ederek maliyet avantajı elde etmektedir. Ölçek ekonomilerinden faydalanan bu firmalar, birim başına üretim maliyetlerini düşürerek kârlılıklarını artırma fırsatına sahip olmaktadır. Markalaşmamış küçük ölçekli firmaların, her ne kadar fason üretimle ürünlerini büyük ölçekli markalar aracılığıyla pazara sunabilseler de, pazarda kalıcı olabilmek ve daha büyük ölçekli bir firma haline gelebilmek için kendi markalaşma süreçlerini başlatmaları büyük önem taşımaktadır. Ürettikleri ürünlere kendi katma değerlerini ekleyerek doğrudan müşteriye ulaşmaları, müşteri sadakati kazanmaları ve pazarda daha sağlam bir yer edinmeleri açısından kritik bir adımdır. Örneğin, ülkemizde sanayi ve hizmet sektörlerinde faaliyet gösteren firmaların 2023 yılında toplam ciro içindeki payına baktığımızda mikro ölçekli işletmeler %9,7, küçük ölçekli işletmeler %18,7, orta ölçekli işletmeler %19 paya sahipken, büyük ölçekli işletmelerin ise %52,6 paya sahip olduğu görülmektedir. Aynı yıl, toplam faaliyet gösteren girişim sayılarının %99,7’sini KOBİ’ler oluşturmasına rağmen, üretim değerleri incelendiğinde, büyük ölçekli işletmeler %58,4 ile KOBİ’lerin üretim değerinin neredeyse bir buçuk katına sahiptir. Çalışan başına katma değere baktığımızda da KOBİ’lerde ölçek büyüdükçe katma değerin arttığı da gözlemlenmektedir.

Mücevherat sektörü, yüksek katma değerli bir sektör olarak, tasarımın ve markanın öneminin en belirgin olduğu alanlardan biridir. Özgün tasarımlar, müşterilere hem duygusal hem de estetik bir bağ sunarak ürünleri rakipsiz kılar. Bu durum, özellikle kişiye özel tasarımlar ve yüksek kaliteli işçilik için geçerlidir. Yine diğer sektörlerde olduğu gibi de mücevherat sektöründe de ölçek ekonomileri, büyük firmaların maliyet avantajları, verimlilik artışı, daha büyük pazarlama bütçeleri ve global dağıtım ağları ile küçük ölçekli firmalara göre belirgin bir rekabet üstünlüğü sağlamasına olanak tanır. Bununla birlikte, büyük ölçekli firmalar, Ar-Ge ve tasarım yatırımlarını artırarak yenilikçi ve modüler tasarımlar sunabilir.

Türkiye, mücevherat sektöründe rekabet gücünü artırmak ve global pazarlarda daha güçlü bir konum elde etmek adına önemli stratejiler geliştirmektedir. Bu bağlamda, tasarım ve marka odaklı bir yaklaşım benimsemek kritik bir öneme sahiptir. Türkiye'nin "Turquality" programı, marka potansiyeli olan firmalara global bir marka olma yolunda finansal kaynak sağlayarak, yerli markaların uluslararası pazarlarda rekabet edebilirliğini artırmayı hedeflemektedir. Ayrıca, KOSGEB destekleri, girişimcilerin yenilikçi tasarımlar geliştirmeleri ve sektördeki ölçeklerini büyütmeleri için çeşitli finansal teşvikler sunarak, mücevherat sektöründeki küçük ve orta ölçekli işletmelerin büyümesine olanak tanımaktadır. Tasarım desteği ile markaların daha özgün ve kaliteli ürünler üretmeleri sağlanırken, ölçek ekonomilerinden faydalanarak daha verimli üretim süreçlerine geçilmesi mümkün olmaktadır. Türkiye'nin mücevherat sektöründe rekabetçi kalabilmesi ve global arenada daha fazla yer edinebilmesi için bu tür desteklerin rolü oldukça büyüktür.

Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Bakanlığının ilgili konular dâhil olmak üzere ihracat desteklerine ulaşmak için tıklayınız.

Türkiye Cumhuriyeti Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının “Ar-Ge ve Tasarım Merkezleri’ teşviki ile ilgili bilgi almak için tıklayınız.

Türkiye Cumhuriyeti Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının “Yatırım Teşvik Sistemleri” ile ilgili bilgi almak için tıklayınız.

Sosyal Güvenlik Kurumunun (SGK) güncel istihdam teşviklerine ulaşmak için tıklayınız.

KOSGEB (KOBİ) teşvik ve desteklerine ulaşmak için tıklayınız.

Daha Fazla Görüntüle Daha Az Görüntüle
İhracat İthalat
bilgilendirme-mesaji

Bu bölüm, daha iyi bir deneyim sunabilmek için tablet, masaüstü ve dizüstü bilgisayarlardan erişim için optimize edilmiştir. Görüntüleme yapabilmek için farklı ekran çözünürlüğüne sahip bir cihaz kullanabilir veya tarayıcı pencerenizin boyutlarını değiştirebilirsiniz.

Asya
asya-kitasi asya-kitasi
Avrupa
avrupa-kitasi avrupa-kitasi
Kuzey Amerika
kuzey-amerika-kitasi kuzey-amerika-kitasi
Güney Amerika
guney-amerika-kitasi guney-amerika-kitasi
Afrika
afrika-kitasi afrika-kitasi
Avustralya
avustralya-kitasi avustralya-kitasi
20192020202120222023
Grafikler www.comtrade.un.org adresinde yer alan veriler kaynak alınarak oluşturulmuştur.
Asya
asya-kitasi asya-kitasi
Avrupa
avrupa-kitasi avrupa-kitasi
Kuzey Amerika
kuzey-amerika-kitasi kuzey-amerika-kitasi
Güney Amerika
guney-amerika-kitasi guney-amerika-kitasi
Afrika
afrika-kitasi afrika-kitasi
Avustralya
avustralya-kitasi avustralya-kitasi
20192020202120222023
Grafikler www.comtrade.un.org adresinde yer alan veriler kaynak alınarak oluşturulmuştur.

Sektör İçinde Potansiyeli En Yüksek Ülkeler

GTİP arama için Ticaret Bakanlığı Tarife Arama Motoru (TARA) altyapısı kullanılmaktadır.

yatay-banner-2
ulke-resim-2 {{sectorExportPotentialList[1].countryName}}
ulke-resim-1 {{sectorExportPotentialList[0].countryName}}
ulke-resim-3 {{sectorExportPotentialList[2].countryName}}
  • {{index + 1}}
    {{item.countryName}}
    {{item.potential}}/100
  • {{index + 6}}
    {{item.countryName}}
    {{item.potential}}/100
Firmanıza özgü potansiyel ülkeler için Akıllı İhracat Robotu’nu kullanabilirsiniz.

Akıllı İhracat Robotu ile İhracatınıza Yön Verin

Akıllı İhracat Robotu ile İhracatınıza Yön Verin
Size Özel Hedef Pazar Önerisi

Şirket geçmişinize ve ihracat tercihlerinize göre size özel hedef pazarlar sunan Akıllı İhracat Robotu

İthalatçı Listesi

Hedef pazarınızda faaliyet gösteren potansiyel ithalatçıların listesi

yeni YENİ
Gümrük Vergisi Oranları

Hedef pazarda sizin ürününüze uygulanan gümrük vergisi oranları ve gümrük şartları

Ticaret Anlaşmaları

İkili anlaşmalara ait detaylar ve dokümanlar