Otomotiv

Otomotiv

En büyük ithalatçı 2023
En büyük ithalatçı 2023
ABD 403.91Milyar
Dolar
En büyük ihracatçı 2023
En büyük ihracatçı 2023
Çin Halk Cumhuriyeti 234.16Milyar
Dolar
Türkiye’nin ithalatı
11.17 Milyar $
2019
32.27 Milyar $
2023
Türkiye’nin ihracatı
27.01 Milyar $
2019
19.65 Milyar $
2023

Küresel Durum

Küresel otomotiv sektörü, gün geçtikçe gelişen ve ülke ekonomileri için önemi artan bir sektördür. Bu sektörde firmalar arası rekabet hızla yükselmekte ve buna bağlı olarak verimlilik artışı, kaynakların etkin kullanımı, idari ve teknik organizasyon gibi unsurlar büyük önem kazanmaktadır. Bu kapsamda; Ar-Ge yatırımları, kalite yönetimi, ana ve yan sanayi arasında işbirliğine dayanan ilişkiler, nitelikli iş gücü istihdamı, esnek üretim yöntemlerinin uygulanması ve etkin pazarlama gibi özellikler rekabette belirleyici olmaktadır.

2024 yılı itibarıyla otomotiv sektörü, elektrikli araçlara (EV) yönelik ilginin yavaşlaması ve sektörü etkileyen makroekonomik zorluklarla mücadele etmektedir. Özelklikle, yüksek faiz oranları ve artan fiyatlar, EV talebini bazı pazarlarda düşürmüştür. Elektrikli araçların benimsenmesi hala güçlü maliyet avantajlarına dayansa da şarj altyapısının yetersizliği, menzil kaygısı ve batarya güvenliği gibi sorunlar tüketiciler için önemli endişeler olmaya devam etmektedir. Buna ek olarak, geleneksel içten yanmalı motorlara (ICE) olan ilginin bazı bölgelerde yeniden yükselmesi, uygun fiyatlı seçeneklere olan ihtiyacın göstergesidir. Öte yandan, genç tüketiciler arasında araç sahipliğinden vazgeçme ve araç abonelik modellerine geçiş eğilimi artmaktadır. Ancak, bu alanda araç bulunabilirliği ve yüksek aylık maliyet algısı gibi konular önemli engeller olarak görülmektedir. Bağlantılı araç özelliklerine ilgi artmakla birlikte, özellikle gelişmekte olan piyasalarda bu tür teknolojilere yönelik ödeme isteği gelişmiş pazarlara kıyasla daha yüksektir. Bununla birlikte, üreticiler, sürdürülebilirlik taahhütlerinin ve düşük karbonlu üretim süreçlerinin tüketiciler için giderek daha kritik hale geldiğini görmektedir., Bu itibarla, markaların rekabet avantajı elde edebilmesi için bu taleplere yanıt veren stratejiler geliştirmesi önem arz etmektedir.

Küresel motorlu taşıt parçaları pazarının büyüklüğü 2023’te 2,7 trilyon dolar olarak ölçümlenmiştir. 2024’te ise %7,7’lik bir büyüme ile yaklaşık 3 trilyon dolara yaklaşması öngörülmektedir. 2024’ten 2028’e ise yıllık ortalama %7,1 büyüyeceği ve 2028’e gelindiğinde pazar büyüklüğünün 3,9 trilyon dolar olacağı tahmin edilmektedir. Bu büyümenin de motorlu taşıtlara olan talebe ve hızlı kentleşmeye bağlı olacağı düşünülmektedir. 2023’te Asya Pasifik, motorlu taşıt parçaları pazarındaki en büyük bölge olmuştur. İkinci en büyük pazar ise Batı Avrupa olmuştur. 

Küresel hafif taşıt üretiminde ise 2023 yılında yaklaşık 90,5 milyon adet yeni araç üretimi gerçekleşmiştir. Çin bu üretimin neredeyse üçte birini gerçekleştirirken; Çin’i üretimin %20’sini gerçekleştiren Avrupa, Avrupa’yı ise üretimin %17,3’ünden sorumlu Kuzey Amerika takip etmiştir. 2024 yılında ise üretimin %2,2 düşmesi ve yaklaşık 88,5 milyon adette kalması beklenmektedir. 2024 senesinde de bölgeler ve üretim miktarları 2023 yılına oldukça yakındır.

Otomotiv sektöründe yan sanayi ve tedarikçiler önem kazanmaktadır. Tedarikçinin orijinal ürün üreticisi (OEM) karşısındaki gücünü etkileyen faktörlerin başında; tedarikçinin büyüklüğü, materyal etkisi, kalite/maliyet oranı ve alternatif üreticilerin darlığı gelmektedir. Tedarikçilerin OEM’lere yakın olması, doğrudan ve sadece belirli OEM’lere satış yapması gibi etkenler tedarikçi gücünü azaltırken; bazı alanlarda OEM’ler kendi bünyesindeki şirketler aracılığı ile parça üretimini gerçekleştirmektedir. OEM’lerin kendi içerisindeki üretimine ek olarak tedarikçiden alınan parçalarda en çok dikkat çeken konular arasında operasyonel ve lojistik mükemmellik gelmektedir. Müşteri entegrasyonu, zamanında teslimat ve siparişin üretim süresinde esneklik bu alandaki en önemli konulardandır. Globalde öncelikli hammaddelerden olan metal ve alüminyum fiyatlarındaki dalgalanmaların tedarikçiler üzerinde baskı oluşturması; tedarikçilerin operasyon maliyetlerini düşürmesine ve rakiplerinden farklılaşmak için devir hızlarını artırıp, marjlarını aşağıya çekmesine yol açmaktadır. Tedarikçiler aynı zamanda cesur bir dikey entegrasyon hamlesi ile otomobil üretmeye de başlamıştır. 

İçten yanmalı motor sistemleri ve bu sistemler ile ilgili bütün parça üretimleri gerileme trendine girerken, elektronik sistemlerin büyüme trendinde olacağı tahmin edilmektedir. Örneğin, elektrikli transmisyon, batarya/yakıt hücresi, otonom sürüş sistemleri artış trendinde iken yakıt sistemleri ve egzoz sistemlerinde daralma öngörülmektedir. Bu öngörünün temelinde, orta-uzun vadede elektrikli ve otonom araçların yaygınlaşarak, içten yanmalı otomobillere ilginin azalacağı beklentisi yer almaktadır. Ülkemizde de yeni binek araç satışarında bataryalı elektrikli araçların (BEV) payı, 2024 yılı itibariyle %10’u aşmıştır.

Daha Fazla Görüntüle Daha Az Görüntüle
Küresel İthalat Küresel İhracat
20192020202120222023
bilgilendirme-mesaji

Bu bölüm, daha iyi bir deneyim sunabilmek için tablet, masaüstü ve dizüstü bilgisayarlardan erişim için optimize edilmiştir. Görüntüleme yapabilmek için farklı ekran çözünürlüğüne sahip bir cihaz kullanabilir veya tarayıcı pencerenizin boyutlarını değiştirebilirsiniz.

20192020202120222023
bilgilendirme-mesaji

Bu bölüm, daha iyi bir deneyim sunabilmek için tablet, masaüstü ve dizüstü bilgisayarlardan erişim için optimize edilmiştir. Görüntüleme yapabilmek için farklı ekran çözünürlüğüne sahip bir cihaz kullanabilir veya tarayıcı pencerenizin boyutlarını değiştirebilirsiniz.

Grafikler www.comtrade.un.org adresinde yer alan veriler kaynak alınarak oluşturulmuştur.

Türkiye’de Durum

Türkiye’de motorlu taşıtlar ve parça imalat büyüklüğü 2022 yılı itibariyle 44,6 milyar doların üzerindedir. Yaklaşık 35 milyar dolarlık ihracat hacmine sahip olan otomotiv sektöründe en büyük pazarlarımız Almanya, İtalya ve Fransa gibi köklü Avrupa ekonomileri olmuştur. 

2023 yılında Türkiye, Avrupa ticari araç üretiminde ilk sıradadır. Avrupa otomotiv üretiminde üçüncü, küresel otomotiv üretiminde ise 12. sırada yer almaktadır. 2023 yılında Türkiye’deki OEM’lerin ortalama ihracat oranı %70’dir. 2002-2023 yılları arasında Türkiye araç pazarındaki yıllık birleşik büyüme oranı ise %7’dir. 2024 yılı Ocak-Ekim döneminde Türkiye'nin toplam otomotiv üretimi, bir önceki yılın aynı dönemine göre %7 azalarak 1 milyon 122 bin 567 adede gerilerken, otomobil üretimi de %5 azalarak 742 bin 303 adet olarak gerçekleşmiştir. Toplam otomotiv pazarı %2 düşüşle 983 bin 968 adede ulaşırken, otomobil pazarı ise geçen yıl ile paralel olarak 750 bin 935 adet olmuştur. Ticari araç üretimi %12, hafif ticari araçlar %10, ağır ticari araçlar ise %25 oranında azalmıştır. Ticari araç pazarı da %7, hafif ticari araç pazarı %6, ağır ticari araç pazarı ise %10 düşmüştür. İhracat tarafında, 2024 yılı Ocak-Ekim döneminde toplam otomotiv ihracatı adet bazında geçen yıl ile paralel seyrederken, otomobil ihracatı %2 oranında azalmıştır. Dolar bazında toplam otomotiv ihracatı %3, Euro bazında ise %2 artmıştır ve toplam otomotiv ihracatı 30,2 milyar dolar, otomobil ihracatı ise 9 milyar dolar seviyesine yükselmiştir. 

Türk otomotiv sanayi 2 milyonun üzerinde kurulu kapasitesi ve 550 bin kişiyi aşan istihdam büyüklüğü ile Türk ekonomisinin öncü sanayi kollarından biridir.

Türkiye’nin lider ihracatçı iş kolu olan otomotiv endüstrisinde birçok OEM ve parça üreticisi bulunmaktadır. Türkiye'nin araç üretiminin hacim olarak yaklaşık %70’i ihraç edilmektedir. Değer açısından, toplam araç ihracatı 2023 yılında 35 milyar dolar seviyesinde gerçekleşmiştir. Ocak-Ekim 2024’te ise yıllık yaklaşık %3,1 artışla 30,2 milyar ABD Doları seviyesinde gerçekleşmiştir. OEM’ler Türkiye genelinde yalnızca binek araç değil, aynı zamanda da ticari araçlar da üretmekte ve otomotiv sanayiinin en büyük kalemini oluşturmaktadır. Otomotiv Sanayicileri Derneği istatistiklerine göre 2023 yıl sonu rakamlarında otomotiv ihracatındaki en büyük pay yaklaşık %45 ile otomobil üreticilerinde iken onu sırasıyla kamyonet, otobüs, kamyon, yedek parça, minibüs, traktör ve midibüs üreticileri takip etmektedir. 

Daha Fazla Görüntüle Daha Az Görüntüle
İhracat İthalat
bilgilendirme-mesaji

Bu bölüm, daha iyi bir deneyim sunabilmek için tablet, masaüstü ve dizüstü bilgisayarlardan erişim için optimize edilmiştir. Görüntüleme yapabilmek için farklı ekran çözünürlüğüne sahip bir cihaz kullanabilir veya tarayıcı pencerenizin boyutlarını değiştirebilirsiniz.

Asya
asya-kitasi asya-kitasi
Avrupa
avrupa-kitasi avrupa-kitasi
Kuzey Amerika
kuzey-amerika-kitasi kuzey-amerika-kitasi
Güney Amerika
guney-amerika-kitasi guney-amerika-kitasi
Afrika
afrika-kitasi afrika-kitasi
Avustralya
avustralya-kitasi avustralya-kitasi
20192020202120222023
Grafikler www.comtrade.un.org adresinde yer alan veriler kaynak alınarak oluşturulmuştur.
Asya
asya-kitasi asya-kitasi
Avrupa
avrupa-kitasi avrupa-kitasi
Kuzey Amerika
kuzey-amerika-kitasi kuzey-amerika-kitasi
Güney Amerika
guney-amerika-kitasi guney-amerika-kitasi
Afrika
afrika-kitasi afrika-kitasi
Avustralya
avustralya-kitasi avustralya-kitasi
20192020202120222023
Grafikler www.comtrade.un.org adresinde yer alan veriler kaynak alınarak oluşturulmuştur.

Sektör İçinde Potansiyeli En Yüksek Ülkeler

GTİP arama için Ticaret Bakanlığı Tarife Arama Motoru (TARA) altyapısı kullanılmaktadır.

yatay-banner-2
ulke-resim-2 {{sectorExportPotentialList[1].countryName}}
ulke-resim-1 {{sectorExportPotentialList[0].countryName}}
ulke-resim-3 {{sectorExportPotentialList[2].countryName}}
  • {{index + 1}}
    {{item.countryName}}
    {{item.potential}}/100
  • {{index + 6}}
    {{item.countryName}}
    {{item.potential}}/100
Firmanıza özgü potansiyel ülkeler için Akıllı İhracat Robotu’nu kullanabilirsiniz.

Akıllı İhracat Robotu ile İhracatınıza Yön Verin

Akıllı İhracat Robotu ile İhracatınıza Yön Verin
Size Özel Hedef Pazar Önerisi

Şirket geçmişinize ve ihracat tercihlerinize göre size özel hedef pazarlar sunan Akıllı İhracat Robotu

İthalatçı Listesi

Hedef pazarınızda faaliyet gösteren potansiyel ithalatçıların listesi

yeni YENİ
Gümrük Vergisi Oranları

Hedef pazarda sizin ürününüze uygulanan gümrük vergisi oranları ve gümrük şartları

Ticaret Anlaşmaları

İkili anlaşmalara ait detaylar ve dokümanlar