Bulgaristan

Bulgaristan

En büyük ithalatçı 2023
En büyük ithalatçı 2023
Almanya 6.36Milyar
Dolar
En büyük ihracatçı 2023
En büyük ihracatçı 2023
Almanya 6.45Milyar
Dolar
Türkiye’nin ithalatı
0 $
2019
2.38 Milyar $
2023
Türkiye’nin ihracatı
0 $
2019
2.28 Milyar $
2023

Genel Görünüm

Dünyanın 70. büyük ekonomisi olan Bulgaristan, Balkanlar’ın coğrafi merkezi konumundadır. Bulgaristan ekonomisi, serbest piyasa koşullarına göre işleyen, dışa açık, özel sektörü orta düzeyde gelişmiş bir ekonomidir. Uluslararası Para Fonu (IMF) verilerine göre, 2023 yılı GSYH büyüklüğü cari fiyatlarla 101,6 milyar dolardır. Bulgaristan, Dünya Bankası “İş Yapma Kolaylığı” endeksinde 61. sırada yer almaktadır.

Resmi dili Bulgarca olan ülke Kiril alfabesini kullanmaktadır. Resmi para birimi Euro üzerinden 1,95583’e endekslenmiş Leva’dır. Bulgaristan’ın yaklaşık 6,4 milyonluk nüfusu içerisinde işgücüne katılım oranı %55,7 işsizlik oranı ise %4,3’tür. İstihdamın %69’u hizmetler sektöründe iken %28’i sanayi sektöründe, %3’ü ise tarım sektöründe yer almaktadır.

Uluslararası Para Fonu (IMF) verilerine göre, 2023 yılında yıllık reel olarak %1,8 oranında büyüyen Bulgaristan ekonomisinin, 2024 yılında %2,3 oranında büyüyeceği öngörülmektedir.

Bulgaristan Merkez Bankası’nın verilerine göre 2023 yılında Bulgaristan’ın ihracatı %6,5’lik yıllık düşüş ile 47.508 milyon eurodan 44.433 milyon euroya, ithalatı ise %10’luk yıllık düşüş ile 55.175 milyon eurodan 49.633 milyon euroya gerilemiştir. Ülkenin ihracatında en büyük partnerleri Almanya, Romanya, İtalya, Türkiye ve Yunanistan’dır. En çok ithalat ise Almanya, Çin, Türkiye, Rusya ve İtalya’dan yapılmaktadır. Bulgaristan’ın dış ticaret hacmi 2022 yılındaki 102.683 milyon euroluk düzeyinden 2023 yılında 94.066 milyon euroluk seviyeye düşmüştür. 2023 yılında Almanya, Romanya, Türkiye, İtalya ve Çin ülkenin en büyük ticaret partnerleri olmuştur.

2023 yılında Türkiye ile ikili ticaret hacmi bir önceki yıla göre 7.088 milyon eurodan 6.422 milyon euroya düşmüştür. Bu kapsamda, Bulgaristan’ın genel dış ticaret hacmi %8,4 küçülürken Türkiye ile ticaret hacmi %9,4 oranında daralmıştır. Bu düşüşün konjonktürel olduğu değerlendirilmektedir. Diğer taraftan, 2023 yılında Türkiye %5,8’lik pay ile Bulgaristan’ın ihracatında dördüncü ve %7,7’lik pay ile ithalatında üçüncü sırada yer almış, dış ticaret hacminde ise %6,8’lik pay ile Bulgaristan’ın üçüncü büyük ticaret partneri olmuştur. Türkiye ile ticaretinde Bulgaristan aleyhine oluşan 1.236 milyon euroluk açık, ülkenin toplam dış ticaret açığı olan 5.200 milyon euronun %23,8’ine tekabül etmektedir. Bulgaristan’ın Türkiye’ye ihracatı yıllık bazda %8,7 oranında küçülerek 2.839 milyon eurodan 2.593 milyon euroya, Türkiye’den ithalatı ise yıllık bazda %9,9 azalarak 4.249 milyon eurodan 3.829 milyon euroya gerilemiştir.

Ocak-Ağustos 2024 döneminde yıllık bazda Bulgaristan’ın toplam ihracatı %2,8, toplam ithalatı ise %0,1 düşüş yaşamıştır. Ancak aynı dönemde Türkiye’ye ihracatta %10’luk, Türkiye’den ithalatta ise %10,5’lik bir artış görülmüştür. Bu gelişmenin sonucunda ülkenin toplam ticaret hacminde %1,4’lük düşüş, Türkiye ile ticaret hacminde ise %10,3’lük bir artış yaşanmıştır. 2024 yılının ilk 8 ayında Bulgaristan’ın toplam ihracatı 28,9 milyar euro, toplam ithalatı 32,7 milyar euro, Türkiye’ye ihracatı 1,9 milyar euro, Türkiye’den ithalatı ise 2,8 milyar euro olmuştur.

Bulgaristan’da 2021-2024 yıllarında yedi Milletvekili seçimi gerçekleştirilmiş, ancak bir türlü uzun vadeli hükümet kurulamamıştır. Yaklaşık dört yıllık siyasi istikrarsızlık döneminin ardından 27 Ekim 2024 tarihinde gerçekleştirilen yedinci genel seçimlerde Parlamento’ya girmek için %4’lük barajı 8 parti/ittifak aşabilmiştir. Son dört yıllık dönemde istikrarlı hükümet kurulamamış, düzenli hükümetin olduğu toplam 15 aylık süre dışında ülke geçici hükümetlerle yönetilmiştir. Bu süre zarfında uzun vadeli çalışan bir Parlamentonun olmaması AB fonlarından, özellikle de Ulusal Toparlanma ve İstikrar Planı kapsamında sağlanan kaynaklardan faydalanılmasını geciktirmiştir. Siyasi istikrarsızlık döneminde risk arz eden bir diğer konu Bütçe Kanun güncellemelerinin zamanında yapılamaması ve bu durumun ülkenin bütçe açığını olumsuz etkilemesidir. Ülkenin içinde bulunduğu siyasi istikrarsızlık Euro Bölgesine girişi geciktirse de, kısa vadede dahil olunması beklenmektedir.

Daha Fazla Görüntüle Daha Az Görüntüle

Ticari Cazibe Faktörleri

İş yapma kolaylığındaki durumu-2023
3 / 5
Lojistik performansı-2023
3 / 5
Mal ve hizmet ithalatı büyüme (yıllık)-2023
-6.27%
Vizesiz Geçiş
Mal ithalatı-2023
51.30 Milyar $
Bir iş kurmak için gereken süre-2023
23.0 gün
Enflasyon (yıllık)-2023
9.44%
Gayri safi yurtiçi hasıla-2023
101.58 Milyar $
GSYİH büyüme (yıllık)-2023
1.85%-2023
Kişi başına düşen brüt milli gelir, PPP (cari uluslararası dolar)-2023
37.38 Bin $
Mal ve hizmet ithalatı (%GSYİH)-2023
57.72%
Mal ihracatı-2023
46.57 Milyar $
Mal ve hizmet ihracatı büyüme (yıllık)-2023
-1.88%
Hava Taşımacılığı, navlun (milyon ton-km)-2023
0.06
Konteynır Liman Trafiği (TEU: 20 fit eşdeğer birim)-2023
254.85 Bin
Tarımsal Katma Değer (% GSYİH)-2023
3.03%
Endüstriyel Katma Değer (% GSYİH)-2023
25.37%
Hizmet Katma Değer (% GSYİH)-2023
59.33%
Mal ve Hizmet İhracatı (%GSYİH)-2023
60.88%
Toplam Nüfus-2023
6.43 Milyon
Doğrudan Yabancı Yatırım, net girişler (% GSYİH)-2023
4.34%
Mal ticareti (% GSYİH)-2023
99.82%
Resmi döviz kuru (1 USD karşılığı yerel para birimi)-2023
1.81
Sevkiyat noktasından yükleme limanına ortlama teslim süresi-2023
2.0 gün
Teslim limanından alıcıya ortalama teslim süresi-2023
2.0 gün
Bu veriler worldbank ve comtrade veri kaynaklarından alınmıştır.

Dış Ticaret Deseni

Ülkenin İthalatı Ülkenin İhracatı
bilgilendirme-mesaji

Bu bölüm, daha iyi bir deneyim sunabilmek için tablet, masaüstü ve dizüstü bilgisayarlardan erişim için optimize edilmiştir. Görüntüleme yapabilmek için farklı ekran çözünürlüğüne sahip bir cihaz kullanabilir veya tarayıcı pencerenizin boyutlarını değiştirebilirsiniz.

Ülkenin ithalat yaptığı ilk 10 ülke ve bu ülkenin sektör bazında ihracat tutarları aşağıda gösterilmektedir.

20192020202120222023

Ülkenin ihracat yaptığı ilk 10 ülke ve bu ülkenin sektör bazında ithalat tutarları aşağıda gösterilmektedir.

20192020202120222023
Yukarıdaki grafik Comtrade veri kaynağından ilgili ülkenin raporladığı veriler baz alınarak oluşturulmuştur. İlk on ülke içerisinde payı %1'den küçük olan ülkeler gösterilmemektedir.
GTİP kodunuzu girerek ürünün bu ülkedeki dış ticaret verilerini, rakip ülkelerin pazar payını, vergi oranlarını, ihracat koşullarını ve potansiyel ithalatçılarını görüntüleyebilirsiniz.

Sektörler ve Fırsatlar

Türkiye’nin Bulgaristan’a ihracatı son 5 yıl içerisinde yıllık ortalama %12,2 büyümüştür. İhracat değerinin en yüksek olduğu sektör son 5 yılda yıllık ortalama %13 büyüme ile 307 milyon dolara ulaşan makine ve mekanik parçalar olmuştur. En yüksek değerde ihracat yapılan ikinci sektör ise son 5 yılda yıllık ortalama %7 büyüme kaydeden ve ihracat büyüklüğü 300 milyon dolara ulaşan otomotiv sektörü olmuştur. Bakır ve ürünleri ihracatı son 5 yılda yıllık ortalama %26 oranında büyüyerek 296 milyon dolara ulaşmıştır. Bakır ve ürünleri aynı zamanda makine ve mekanik parçalar ve otomotivden sonra Bulgaristan’ın toplam ithalatında 3. sıradadır.

2024 yılının ilk 8 ayında Türkiye’nin Bulgaristan’a ihracatında bakır cevherleri, gaz halinde olan doğal gaz, bakır teller, gaz oiller, petrol yağları öne çıkan ürün gruplarıdır.

Bulgaristan’a ihracatçılarımız için potansiyel vadeden alanlar arasında yapay zeka bazlı teknolojik ürünler (veri işleme makinaları, süreç yönetim sistemleri vb.), enerji teknolojileri (verimli enerji depolama cihazları, enerji dağıtım altyapısı ürünleri, temiz enerji üretim cihazları vb.), çevre dostu ürünler (elektrikli otomobiller ve toplu taşıma araçları ile parçaları, elektrikli araç şarj istasyonları vb.), sağlıklı yaşam ürünleri (organik tarım ürünleri ve gıda, organik kişisel bakım ürünleri, spor alet ve cihazları vb.), konforlu yaşam ürünleri (aydınlatma, mutfak, banyo ve temizlik için konutlarda, ofislerde, otellerde, lokantalarda kullanılabilecek akıllı alet ve cihazlar) yer almaktadır.

Diğer taraftan, Bulgaristan piyasasının küçük olması ve vatandaşların satın alma gücünün görece düşük olması Türkiye ile Bulgaristan arasındaki ikili ticaretin sınırlı kalmasına neden olmaktadır.

Türkiye’nin Bulgaristan’dan 2023 yılında en çok ithal ettiği ürün 539,8 milyar dolar değerine sahip bakır ve türevi eşyalar, Türkiye’nin Bulgaristan’dan toplam ithalatının %22,5’ini oluşturmaktadır. Aynı yıl 265,6 milyar dolarlık ithalat büyüklüğü ile Bulgaristan’dan ithal edilen tüm ürünlerin %11’ini oluşturan mineral yağlar ve yakıtları, elektrikli cihazlar ve parçaları, demir-çelik takip etmektedir. Bulgaristan’dan en fazla ithalat yapılan diğer sektörler makine ve mekanik parçalar, cam ve cam eşyalar ve kakao ve kakao preparatları olmuştur.

Ocak-Ağustos 2024 döneminde bakırdan katotlar, kakao yağı, canlı hayvanlar, rafine edilmiş kurşun, ve karkas et Türkiye’nin Bulgaristan’dan ithalatında öne çıkan ürün grupları olmuştur.

Daha Fazla Görüntüle Daha Az Görüntüle

Ticaret Müşavirinden Notlar

Ticaret Müşavirlerinin bulundukları ülkede sahadan edindikleri ve ihracatınızı doğrudan etkileyebilecek güncel gelişmeler ve mevzuat değişikliklerine ilişkin notlara bu bölümde ulaşabilirsiniz.

Ülkenin İthalat Potansiyeline Göre Ürünler

Potansiyele göre sektörler

{{sectorIndex+1 + index*6}} - {{sectorItem.sectorName}}

Sektör içinde potansiyeli en yüksek ürünler

Potansiyel, ilgili ülkede seçilen sektörde yer alan ürünlere duyulan ihtiyacın büyüklüğünün 1000’lik skala üzerinden gösterilmesidir.

Yapay zeka teknolojisi kullanan Akıllı İhracat Robotu, ihracatçıların geçmiş verilerinden ve farklı veri kaynaklarından elde ettiği yaklaşık 10 milyon satır veriyi anlık olarak işleyerek kişiye özel hedef pazar önerisi yapmaktadır. Seçeceğiniz hedef pazarlar için dış ticaret verileri, vergi oranları, ihracat koşulları, ithalatçı listeleri gibi ihracat yol haritanızı oluşturmanıza yardımcı olacak birçok bilgiyi görüntüleyebilirsiniz.
Robota Git

İkili Anlaşmalar

İki ülke arasında yapılan ticari anlaşmalar gerek vergiler gerekse gümrük uygulamaları bakımından ihracatta büyük önem taşımaktadır. Anlaşma metinlerine detay görüntüle butonunundan ulaşabilirsiniz.

Serbest Ticaret Anlaşması
Bölgesel Ticaret Anlaşması
Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması
Tercihli Ticaret Anlaşması
Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması Anlaşması

Ülkedeki Teknik Engeller

Ülkelerin farklı teknik düzenlemeleri, test ve belgelendirme işlemleri hakkında bilgi edinmek ve ihracat öncesi dönemde varsa teknik engellere yönelik önlem almak ihracatınızı geliştirmek için kritik öneme sahiptir. Aşağıda teknikengel.gov.tr adresi kaynak alınarak hazırlanan bilgileri görüntüleyebilirsiniz.

Ülkedeki yetkili kurum ve kuruluşlar ile iletişim bilgileri

  Standartlar

 

Bulgaristan Standardizasyon Enstitüsü: https://www.bds-bg.org/en

 

  Teknik düzenlemeler

 

Metroloji ve Teknik Denetim Devlet Ajansı: https://www.damtn.government.bg/ 

 

  Akreditasyon


Bulgaristan Akreditasyon Servisi İcra Ajansı: http://www.nab-bas.bg/en

 

  Ürün Güvenliği

 

- Metroloji ve Teknik Denetim Devlet Ajansı: https://www.damtn.government.bg/
- Bulgaristan Gıda Güvenliği Ajansı: http://www.babh.government.bg/
- İlaçlar İcra Ajansı: https://www.bda.bg/bg/
- Sağlık Bakanlığı: http://www.mh.government.bg/bg/
- Tüketicileri Koruma Komisyonu: https://kzp.bg/
- Tarım ve Gıda Bakanlığı: http://www.mzh.government.bg/MZH/Home.aspx 
- Çevre ve Su İşleri Bakanlığı: http://www5.moew.government.bg/?page_id=46117 
- Gümrükler Ajansı: www.customs.bg 

 

  İthalat Denetimi

 

- Bulgaristan Gıda Güvenliği Ajansı: http://www.babh.government.bg/
- Metroloji ve Teknik Denetim Devlet Ajansı: https://www.damtn.government.bg/
- Tüketicileri Koruma Komisyonu: https://kzp.bg/
- Gümrükler Ajansı: https://customs.bg/wps/portal/
- Patent Ofisi: https://www.bpo.bg/

 

  Piyasa Gözetimi ve Denetimi

 
- Metroloji ve Teknik Denetim Devlet Ajansı: https://www.damtn.government.bg/
- Tarım ve Gıda Bakanlığı: https://www.mzh.government.bg/bg/

Ülkedeki ilgili mevzuat ve mevzuata ulaşılabilecek internet adresleri

  Standartlar

 

- Bulgaristan Standardizasyon Enstitüsü: https://www.bds-bg.org/en/standard/directive.php

 

  Teknik Düzenlemeler

 

Metroloji ve Teknik Denetim Devlet Ajansı: https://www.damtn.government.bg/

 

  Akreditasyon

 

Bulgaristan Akreditasyon Servisi İcra Ajansı: http://www.nab-bas.bg/en/documentslib/national-legislation

 

  Ürün Güvenliği

 

- Metroloji ve Teknik Denetim Devlet Ajansı: https://www.damtn.government.bg/
- Bulgaristan Gıda Güvenliği Ajansı: http://www.babh.government.bg/en/Page/documents/index/documents/Documents 
- İlaçlar İcra Ajansı 
- Sağlık Bakanlığı (Bulgarca): http://www.mh.government.bg/bg/normativni-aktove/
- Tüketicileri Koruma Komisyonu(Bulgarca): https://kzp.bg/zakoni-i-reglamenti
- Tarım ve Gıda Bakanlığı: https://www.mzh.government.bg/bg/
- Çevre ve Su İşleri Bakanlığı: https://www.moew.government.bg/

 

  İthalat Denetimleri

 

- Metroloji ve Teknik Denetim Devlet Ajansı: https://www.damtn.government.bg/?option=com_content&view=article&id=40&Itemid=6&lang=en
- Gümrükler Ajansı: http://customs.bg/en/page/48

 

  Piyasa Gözetimi ve Denetimi

 

- Metroloji ve Teknik Denetim Devlet Ajansı: https://www.damtn.government.bg/?option=com_content&view=article&id=40&Itemid=6&lang=en 
- Tarım ve Gıda Bakanlığı: https://www.mzh.government.bg/bg/

Ülkeye ihracatta zorunlu belgeler
Zorunlu Belgeler ve Belgeleri Düzenleyen Kurumlar

AB TARİC sisteminden (https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=en) her ürünün Birliğe ithal edilmesi aşamasında aranan şartlar ve belgelere ilişkin mevzuata ürün GTİP kodu ile arama yapılarak ulaşılmaktadır.

Talep Edilen Belgelerin Mahiyeti:
i) CE işareti: Bulgaristan’da AB’nin ürün güvenliği, standardizasyon, akreditasyon, metroloji, uygunluk değerlendirmesi, test, muayene ve belgelendirme mevzuatı uygulanmaktadır. Bulgaristan’a ihraç edilen ürünlerin insan sağlığı ve güvenliğine ilişkin tüm kuralları karşılaması gerekmektedir. AB’nin bu alandaki “Yeni Yaklaşım” mevzuatı kapsam dahilindeki ürünlere CE işaretinin iliştirilmesini zorunlu kılmaktadır. AB’nin bu alandaki mevzuatı Türkiye tarafından da uyumlaştırıldığından ihracatçılarımızın bu konuda ihtiyaç duydukları bilgiyi temin ederek uyum sağlamalarında herhangi bir zorluk yaşanmamaktadır.
ii) “REACH” kapsamında güvenlik bilgi formu ve izinler:
- Güvenlik bilgi formu: Kimyasal madde veya karışımı ithalatçısının tedarik zinciri çerçevesinde (EC) 1907/2006 sayılı Yönetmelik (“REACH”) 2. Ek’i gereklerine uygun bir şekilde maddeye/karışıma ilişkin bir güvenlik bilgi formunu hazırlayıp ibraz etmesi gerekmektedir.
- İzin: Özelliklerine göre bazı maddeler izin veya kısıtlama konusu olabilmektedir. Tehlike arz eden özelliklerine göre çok fazla endişe yaratan maddeler (SVHC) olarak teşhis edilebilen maddeler izne tabiidir.
iii) Veteriner sağlık sertifikası: AB’ye giriş ülkesinin dilinde (Bulgaristan ise Bulgarca) ve AB’de gideceği son ülkenin dilinde (Avusturya ve Almanya ise Almanca) olmalı ve hazırlandıktan/doldurulduktan sonra yetkili organlarca onaylanmalıdır.
iv) Bitki sağlık sertifikası: Kontrol esnasında bitki sağlık sertifikası aranmaktadır.
v) Sağlık sertifikası: 669/2009/EC Yönetmeliği çerçevesinde yapılan testlerin sonucunda Bulgaristan Gıda Güvenliği Ajansı’nca sağlık sertifikası düzenlenmektedir.
vi) Bulgaristan sınır kapılarında markalı ürünlerin beraberinde aranan belgeler:
- Alıcı ile marka arasındaki illiyet bağını gösteren belge ile alıcı ve üretici/gönderici Türk firması arasındaki sipariş sözleşme/yetki belgesi (uluslararası tanınan bir markanın sahibi veya lisanslı temsilcisi Türkiye’deki bir firmaya sipariş verdiği durumda)
- Gönderici firmanın markanın Türkiye’deki tescil sahibi veya lisanslı temsilcisi olduğunu gösteren belgeler ile gönderici ile marka/lisans sahibi farklı firmalar ise aralarındaki illiyet bağını gösteren sözleşme/yetki belgeleri (bir Türk markasını taşıyan ürünün Bulgaristan’dan transit geçmesi durumunda)
- Bulgaristan Patent Ofisine tescil edilmiş bir markalı ürün Bulgaristan’a ithal ediliyor ise mala eşlik eden yasal belgelerde (ithalat beyannamesi, fatura vb) belirtilen alıcı Bulgaristan’da söz konusu markanın yetkili/lisanslı temsilcisi ise başkaca bir belgeye gerek yoktur. Alıcı farklı bir firma olarak görünüyor ise bu firma ile Bulgaristan’da markayı temsil eden firma arasında sözleşme/yetki belgesi Bulgar Gümrüklerince sorulabilmektedir

Talep Edilen Belgeleri Düzenleyen Kuruluşlar: 
i) CE işareti, yetkili kuruluş tarafından yapılan uygunluk değerlendirmeleri sonucunda ürün üzerine iliştirilmektedir.
ii) “REACH” mevzuatı ile uyumlu bir şekilde kimyasal madde veya karışımı ithalatçısı tarafından güvenlik bilgi formu hazırlanmaktadır. Çok fazla endişe yaratan maddeler (SVHC), “REACH” Yönetmeliği’nin 14. Ek’inde yer almakta olup bunların özel kullanımına ilişkin Avrupa Komisyonu’ndan izin alınmadan veya kullanımlarına ilişkin izin şartı kaldırılmadan piyasaya sürülememekte ve belli bir tarihten sonra kullanılamamaktadır.
iii) Veterinerlik sağlık sertifikası T.C. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’na bağlı yetkili birimler tarafından düzenlenmektedir.
iv) Bitki sağlık sertifikası T.C. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’na bağlı yetkili birimler tarafından düzenlenmektedir.
v) 669/2009/EC Yönetmeliği kapsamındaki sağlık sertifikası Bulgaristan’da zirai ilaç kalıntı testleri yapıldıktan sonda Bulgaristan Gıda Güvenliği Ajansı tarafından düzenlenmektedir.
vi) Markalı ürünlere ilişkin yetki sözleşmeleri ilgili taraflar arasında imzalanmakta ve gümrük yetkililerine ibraz edilmektedir.

Zorunlu Belgelenmeye Tabi Ürünler

- İnsan sağlığı ve güvenliğine ilişkin AB’nin “Yeni Yaklaşım” mevzuatı kapsamındaki ürünler
- AB “REACH” mevzuatı kapsamındaki kimyasal bazlı ürünler: “REACH” sistemi, sanayide kullanılan kimyasallardan günlük hayatta kullanılanlara kadar (temizlik ürünleri, boya, giysi, mobilya, elektrikli cihazlar vb.) bütün kimyasalları kapsamaktadır. Bu çerçevede kapsam dahiline hem kimyasal maddeler (örneğin boya, kozmetik ürünler veya bunların hammaddeleri) hem de tehlikeli madde içeren diğer ürünler (örneğin okul gereçleri, tekstil, elektronik parçalar) de alınmaktadır.
- Hayvansal ürünler ve su ürünleri
- Tohumlar ve fideler dahil olmak üzere tüm bitkiler, bitkisel ürünler, besin takviye (nutrient media)
ürünlerine 2000/29/EC No'lu AB yönetmeliği kapsamında bitki sağlık kontrolü yapılmaktadır.
- 669/2009/EC sayılı “Bir Takım Yem ve Hayvansal Olmayan Gıdaların İthalat Denetimlerinin Artırılmasına Dair Komisyon Yönetmeliği kapsamındaki meyve-sebzeler: AB Komisyonu’nun bu Yönetmeliği’ne göre ülkemiz menşeli tatlı biber ve kurutulmuş veya başka şekilde hazırlanmış/konserve edilmiş kayısı % 10 sıklıkla, limon ve nar % 20 sıklıkla, asma yaprağı veya asma yaprağı içeren ürünler % 50 sıklıkla zirai ilaç kalıntısı tespiti için analize tabi tutulmaktadır. Denetimler, Bulgaristan Tarım ve Gıda Bakanlığı’na bağlı Gıda Güvenliği Ajansı yürütmektedir. 669/2009/EC Yönetmeliği çerçevesinde yapılan kontrollerin sıklığı firmalarımızın şikayet konusu olmakta ve kontroller esnasında tahsil edilen ücretler (yükleme- boşaltma, laboratuvar testleri, uygunluk sertifikası hazırlanması, kargo vb. hizmetlere ilişkin bedeller) ihracatımızı olumsuz etkilemektedir.
- Markalı ürünler

Diğer ülke belgelerinin kabulü

Avrupa Birliği mevzuatının gerektirdiği bütün belgeler esas alınmaktadır.

Ülkede ürün güvenliği denetimleri
Ülkede Ürünlerin Güvenliğinin Tespiti Amacıyla Kullanılan Sistemler ve Sorumlu Kuruluşlar

Eski ve Yeni Yaklaşımın ilkeleri birçok Bulgar yasa ve yönetmeliğine dahil edilmiştir. Böylelikle mevzuatta imalatçı, ithalatçı, distribütör ve perakende satıcılara getirilen şartlara uyulması ve piyasaya sürülecek ürünlerin güvenli ve uyumlaştırılmış kurallara uygun olması hedeflenmiştir. Yasal olarak aranan şartların uygulanmasını teminen Bulgaristan’da çeşitli denetim organlarının yer aldığı bir sistem mevcuttur. “Piyasa denetim organları” olarak adlandırılan söz konusu organlar, tehlikeli ve mevzuata uygun olmayan ürünlerin piyasaya arz edilmesini önlemek amacıyla kontrol ve denetim prosedür ve yöntemleri (önlem alma, belge üzerinde kontrol, fiziki kontrol, piyasadan çekme vb.) uygulamaktadır. İthal ürünlerin payı yerel ürünler payını önemli ölçüde aştığı için denetim faaliyetlerinin büyük bir çoğunluğu toptan ve perakende satış aşamasında gerçekleşmektedir. Bulgaristan’da piyasa denetimini yapan tek bir organ ve spesifik bir yasal düzenleme bulunmamaktadır. Ürün grubu özelliklerine göre çeşitli kurumlara denetim görevi yüklenmiştir. Bulgaristan, denetimi sektörel düzeyde gerçekleştiren ülkelerdendir. Tüketicileri Koruma Komisyonu, Metroloji ve Teknik Denetim Devlet Ajansı, Sağlık Bakanlığı Bölgesel Sağlık Müfettişlikleri, Bulgaristan Gıda Güvenliği Ajansı, İlaçlar İcra Ajansı, Tarım ve Gıda Bakanlığı Tarım İl Müdürlükleri ve Çevre ve Su İşleri Bakanlığı Bölgesel Çevre ve Su İşleri Müfettişlikleri piyasa denetim organlarıdır.

Bulgaristan’da bir zorunlu sevk öncesi inceleme uygulaması bulunmadığı için bu işle iştigal eden şirketler de mevcut değildir.

- Bulgaristan Gıda Güvenliği Ajansı: Sınırda bitki ve veterinerlik sağlık denetimlerini, 669/2009/EC Yönetmeliği kapsamındaki meyve-sebzelerin zirai ilaç kalıntı testlerini ve veterinerlik ile bitki sağlığı denetimi yapan kurumdur. Sınırdaki ürün denetimleri çerçevesinde Gümrükler Ajansı, mevzuatın öngördüğü durumlarda diğer piyasa denetim organlarıyla birlikte çalışmaktadır.

- Tüketicileri Koruma Komisyonu: Bulgaristan piyasasına tehlikeli ürünlerin ithalatı, dağıtımı ve satılması ile risk arz eden hizmetlerin sunulmasını engellemek Komisyon’un icra ettiği denetim fonksiyonunun ana hedefidir. Bu çerçevede Komisyon yetkilileri her gün giyim, motorlu araçlar, otomotiv yedek parça, elektrikli cihazlar, ayakkabı, takı, çocuk ürünleri, mobilya ve merdiven gibi ev eşyası vb. ürünlerin satıldığı, distribütör, imalatçı ve ithalatçılara ait yerleri denetlemektedir. Her şeyden önce tacirlerin sattığı ürünlerin güvenli olup olmadığı denetlenmekte, ürünlerin değerlendirilmesinin yapılıp yapılmadığı ve güvenlik gereklerine uyumlarının belgelendirilip belgelendirilmediği takip edilmektedir. Teftiş esnasında satışa sunulan ürünlerin etiketlerinin olup olmadığı ve söz konusu etiketlerin Tüketicileri Koruma Yasası’nın zorunlu kıldığı bilgileri içerip içermediği kontrol edilmektedir. Komisyon, AB’de tehlikeli ürünler konusunda hızlı bilgilendirme sistemi RAPEX’in Bulgaristan irtibat noktasıdır. Tüketicileri Koruma Komisyonu’nun bir diğer önemli fonksiyonu tüketicilerin ekonomik menfaatlerinin korunması çerçevesinde denetim gerçekleştirmektir. Söz konusu denetimlerde amaç ürünlerin çeşitleri, temel özellikleri, fiyatları vb. konularda verilen bilgilerin doğru olup olmadığını kontrol etmek, haksız rekabet durumlarını tespit etmektir.

- Metroloji ve Teknik Denetim Devlet Ajansı: “Yeni Yaklaşım” kapsamındaki direktiflerin alanına giren piyasaya sürülmüş ürünlerin denetimi, inşaat malzemeleri denetimi, enerji tüketimi ile ilgili ürünlerin tasarımlarının çevreyi koruma şartları ile uyumluk çerçevesinde denetimi, elektrik ve elektronik cihazların bunlarla ilgili tehlikeli madde ve atıkların kullanımı çerçevesindeki kısıtlamalar açısından denetimi, yüksek tehlike arz eden tesislerin teknik denetimi, akaryakıt kalite denetimi, metrolojik denetim, “Yeni Yaklaşım” direktifleri kapsamındaki ürünlerin uygunluk değerlendirmesini yapan kurumları yetkilendirme ve bunların denetimini yapmaktadır.
 
- Bulgaristan Gıda Güvenliği Ajansı: Ajans, Bulgaristan’da gıda güvenliğini ve kalitesini denetleyen tek mercidir. Gıda, gıda katkı maddeleri, içecekler, veterinerlik, hayvanlara hayvansever biçimde yaklaşma, bitkileri koruma, gübreler, bitki sağlığı, yem gibi alanlarda güvenlik ve kalite denetimlerini ve sınırdaki kontrolleri Avrupa uygulamaları çerçevesinde gerçekleştirmektedir. Denetimler gıda imalatının her aşamasında yapılmaktadır. Kontroller hem piyasaya sürülmüş ürünler üzerinde hem de ithalat esnasında uygulanmaktadır.

- İlaçlar İcra Ajansı: Ajansı, Sağlık Bakanı’na bağlıdır. Tıbbi ürünler çerçevesinde denetim faaliyetlerini gerçekleştirmektedir.

- Tarım ve Gıda Bakanlığı Tarım İl Müdürlükleri: Tarım ve orman makinalarını denetlemektedir.

- Sağlık Bakanlığı: Kozmetik ürünler, kimyasal madde ve karışımlar vb. gibi insan sağlığı açısından önemli olan ürünlerin denetimini yapmaktadır.

- Çevre ve Su İşleri Bakanlığı: REACH, sınıflandırma ve etiketleme düzenlemeleri kapsamındaki kimyasal maddeler ile çevreye zarar veren diğer kimyasalların denetimini gerçekleştirmektedir.

- Gümrükler Ajansı: Piyasa denetim kurumları ile birlikte ürünlerin ithalatı esnasında denetim yapmaktadır.

- Otomobil İdaresi İcra Ajansı: 2002/24/EC Direktif çerçevesinde motorlu araçların denetimini yapmakla yetkilidir.

- Bulgaristan Standardizasyon Enstitüsü: Bulgaristan Standardizasyon Enstitüsü Bulgaristan’da ulusal standardizasyon organıdır. Bulgar standardlarını geliştirir, Avrupa Birliği standardlarını Bulgar standardı olarak geçerli kılar. Kurum, Uluslararası Standardizasyon Örgütü (ISO), Uluslararası Elektroteknik Komisyonu (IEC), Avrupa Standardizasyon Komitesi (CEN) ve Avrupa Elektroteknik Standardizasyon Komitesi (CENELEC) nezdinde Bulgaristan’ı temsil etmektedir.

- Patent Ofisi: Fikri mülkiyete konu olan nesnelerin korunmasına ilişkin ekspertiz yapmakta ve karar almaktadır, patent, endüstriyel tasarım sertifikaları, ticari marka, hizmet markası, menşe adları ve diğer fikri mülkiyet koruma belgeleri vermektedir, uyuşmazlıkları ele almaktadır, ülkeyi fikri mülkiyet konusunda uluslararası düzeyde temsil etmektedir, endüstriyel mülkiyet çerçevesinde koruma altında olan nesnelerin devlet sicillerini tutmaktadır.

İthalat Denetimi

İthalat denetimi uygulamalarına ilişkin detaylı bilgiler https://teknikengel.gov.tr/#/ulke/bulgaristan sayfasında yer almaktadır.

Ticaret Müşavirliklerimiz ve Ataşeliklerimiz

SOFYA BÜYÜKELÇİLİĞİ Çağatay BAŞER Ticaret Müşaviri Turkish Embassy Office of the Commercial Counsellor Cherni Vrah Blvd. 8. Floor, 1407 SOFIA / BULGARIA
sofya@ticaret.gov.tr
00 359 2 958 12 0200 359 2 854 87 25
(IP Tel) 0 312 204 82 03
(Fax) 00 359 2 958 14 25
SOFYA BÜYÜKELÇİLİĞİ Onur ÇOKOL Ticaret Müşaviri Turkish Embassy Office of the Commercial Counsellor Cherni Vrah Blvd. 8. Floor, 1407 SOFIA / BULGARIA
sofya@ticaret.gov.tr
00 359 2 958 12 0200 359 2 854 87 25
(IP Tel) 0 312 204 82 03
(Fax) 00 359 2 958 14 25
BURGAZ BAŞKONSOLOSLUĞU Ali Arda ALICI Ticaret Ataşesi Turkish Consulate General Office of the Commercial Attache Boulevard Demokratsia, No.38, 8000 BURGAS / BULGARIA
burgaz@ticaret.gov.trtb.burgazticaretataseligi@hs03.kep.tr
00 359 56 879 940
(IP Tel) 0 312 204 81 81
FİLİBE BAŞKONSOLOSLUĞU Armağan AL Ticaret Ataşesi Turkish Consulate General Office of the Commercial Attache Filip Makedonski 10, 4000 FILIBE / BULGARIA
filibe@ticaret.gov.tr
00 359 32 275 18500 359 32 275 186
(IP Tel) 0 312 204 82 97
(Fax) 00 359 32 275 185