
Kolombiya İş Kültürü
Ülke ve Kültürü Hakkında Genel Bilgi
Kolombiya’nın resmi dili İspanyolcadır. Ülkede uluslararası şirketler yaygındır ancak İngilizce iş ve toplum hayatında yaygın olarak bilinen ve kullanılan bir dil değildir. Toplantılar, fuarlar, iş görüşmeleri gibi etkinliklerde İspanyolca’ya hâkim uzman personel ya da tercüman bulundurulması ve tanıtım materyallerinin İspanyolca dilinde hazırlanması önemle tavsiye edilmektedir. Kolombiya’da İspanyolca iletişim kurulması pazara giriş ve iş bağlama açısından son derece önemli ve etkilidir.
Barranquilla, Bogota, Cali, Cartagena ve Medellin Kolombiya’nın başlıca büyük şehirleridir. İş ziyaretleri de genellikle bu şehirlere yapılmaktadır. Başkenti Bogota’dır. Görüşmelerde resmiyet olmakla birlikte Kolombiya insanı kişisel ilişkilere önem vermektedir. Karşıdaki kişiyle kurulacak ölçülü bir samimiyet faydalıdır. İş görüşmelerinde tokalaşma ve göz teması önemlidir. Kolombiyalılar ile mesai saatleri dışında veya tatil günlerinde iş yapmak zordur. Tatil günlerine dikkat ederek işe girişilmesi ve mesai saatlerine dikkat edilmesi gerekmektedir. Yılın 15 Aralık-15 Ocak arası günleri iş yapmak için uygun değildir.
Kurumsal Kültür
Kolombiya'da, ayrıntılı iş görüşmelerinin yemek yerine ofiste yapılması muhtemeldir. Genel olarak, Kolombiyalılar esnek ve uyarlanabilir olma ve sağduyu kullanma eğilimindedir. İş yapmadan önce sizi tanımak isterler. Muhataplar, fiyatlandırma vb. konulara hızlı ve doğrudan bir yaklaşım beklememelidirler. Kolombiyalılar kaliteyle ilgilenmelerine rağmen, fiyat genellikle bir iş ortaklığının başarısını belirleyen kilit faktördür.
Genel bir kural olarak, sözleşme sürecinde size tüm yasal gereklilikler konusunda yardımcı olabilecek bir avukat tayin etmeniz önerilir. Kolombiyalıların işle ilgili konuları e-posta yerine telefonla görüşmek istemeleri daha olasıdır. Ancak ilk tercih yüz yüze iletişimdir. Materyal göndermek için kayıtlı posta / kuryeler kullanmak daha iyidir. Kolombiya işi hiyerarşiktir. Kararlar en yüksek rütbeli kişi tarafından verilir. Alt düzey personelin karar verme yetkisine sahip olmasını beklememelisiniz.

Yapılan işi takip etmek son derece önemlidir. Mümkünse yüz yüze mümkün değilse telefon ile o da mümkün değilse en son seçenek e-posta ile işin sıkı takibinin yapılması elzemdir. Evrak işlerine son derece dikkat edilmelidir. Evraklarda yapılacak bir hata işin çok uzamasına neden olabilmektedir.
Randevu verildiği zaman Kolombiyalılar için zaman kavramı konusunda esnek olmakta fayda vardır. İşlerde mümkün olduğunca uzun materyaller ve zaman alıcı bilgilerden ziyade hedefe yönelik ve özet bilgilerle iş yapılmalıdır. Şehirlerarası seyahatlerde kara yolu ulaşımının kullanışsız olduğu, ulaşımın havayolu ile sağlandığı ve Başkent Bogota’nın yoğun trafiği olduğu bilinmelidir.
Kolombiya’da iş yapabilmek için yakın ilişkiler kurmak gereklidir. Kolombiya’da yaşayan insanlar genellikle sıcakkanlı insanlardır. İş yapmak için arkadaşça ve sıcak ilişkiler kurmak tavsiye edilmekle birlikte güvenilir kişilerle iş yapmak, karşıdaki kişiye de güven vermek gerekmektedir. Kolombiyalılardan bir işle ilgili hemen dönüş veya cevap bekleme hususunda sabırlı olunmalıdır.
Hediye
Kolombiyalı biri tarafından hediye alındığında karşı tarafa minnettarlığınız iletilmelidir. Kolombiyalılara götürülen hediyelerin ise özel ve zor elde edilebilir bir hediye olması avantaj olacaktır. Örneğin kendi kültürünüze özgü bir hediye iletmek memnuniyetle karşılanacaktır.
Kıyafet
Kolombiya’da iş görüşmesine giderken şehrin hava durumuna göre kıyafet seçimi yapılabilir. Kolombiya’da kaliteli kıyafet giyimi bir statü göstergesidir. İş görüşmelerinde erkeklerin takım elbise kadınların elbise giymesi beklenir. Temizlik ve titizlik de yine Kolombiyalılar tarafından dikkat edilen hususlardır.
Dikkat Edilmesi Gereken Diğer Hususlar
Kolombiyalı ithalatçı firmaların kontrolünün gerçekleştirilebileceği veri tabanı aşağıda yer almaktadır. Bu veri tabanı Kolombiya Ticaret Odaları Birliği’ne (CONFECAMARAS) ait bir veri tabanıdır. Firma ismi veya kimlik numarası (NIT) ile arama yapılabilmektedir.