Artan nüfusun, harcanabilir gelirin ve hızlı kentleşmenin, perakende satış mağazalarının sayısında artışı beraberinde getireceği ve tekstil genel pazar büyümesini hızlandıracağı öngörülmekteydi; ancak 2020 yılında tüketicinin sağlık ve güvenlik endişeleri nedeniyle birçok ülkede COVID-19 salgını dolayısıyla talepte düşüş görülmüştür ve tedarik zincirinde aksamalar yaşanmıştır. Günümüzde ise pandeminin alınan önlemler sayesinde etkisini yitirmesi sayesinde sektörde iyileşmeler başlamış ve sektör pandemi öncesi seviyelerine geri dönmüştür.
2021 yılı küresel pazar büyüklüğü 993 milyar doların üzerinde olan tekstil sektörünün 2030 yılına kadar yıllık ortalama %4’lük büyüme oranı kaydederek 1,4 trilyon doları aşacağı öngörülmektedir. Büyümesini sürdürmesi beklenen tekstil endüstrisindeki baskın oyuncular Çin, ABD, Avrupa Birliği (AB) ülkeleri, Türkiye ve Hindistan’dır. Çin, dünyanın önde gelen ham tekstil ve konfeksiyon üreticisi ve ihracatçısıdır. ABD ise ham pamukta üretim ve ihracat lideri iken, aynı zamanda ham tekstil ve konfeksiyonun önemli ithalatçısıdır. AB ise 450 milyona yaklaşan nüfusu ile tek başına küresel tekstil pazarının beşte birini oluşturmaktadır. AB içerisinde tekstil sektöründe öne çıkan ülkeler Almanya, İspanya, Fransa, İtalya ve Portekiz’dir. Dünya genelindeki en büyük üreticiler arasında yer alan Hindistan ise toplam tekstil üretiminin %3’ünden fazlasını tek başına gerçekleştirmektedir.
Teknolojik gelişmeler
Teknolojik gelişmelerin tekstil endüstrinin geleceği üzerinde önemli etkisi bulunmaktadır. Teknolojik gelişmeler özellikle sosyal normların değiştiği COVID-19 etkisiyle üretim ve ticaret üzerinde etkisini artırmıştır. Bu sebeple üretim ve ticaret, elektronik ortama ve dijitalleşmeye yönelmiştir. Bu dijitalleşme sırasında internet ve mağaza arasındaki ilişkiyi tüketici açısından maksimum seviyede entegre tutabilmek, çok kanallı (omni-channel) satış yönetimini iyi yapabilmek markalar için son derece önemli hale gelmiştir. Tekstil sektöründe bir diğer dikkat çeken teknolojik gelişme ise akıllı kumaş teknolojisidir. Akıllı kumaşlar ve giysiler, insanın fiziksel, sosyal ve bilişsel yeteneklerini genişletme, bizi bağlı tutma ve işlevlerini durumsal farkındalıkla uyarlama konusunda yüksek bir potansiyele sahiptir. Akıllı kumaşların kullanım alanları savunmadan sağlığa, spordan modaya kadar uzanmaktadır. Tekstil sektöründe dikkat çeken gelişmeler içerisinde yeni makinelerin kullanımı da yer almaktadır. Bu tür teknolojik gelişmeler sektörün otomasyona yönelik eğilimini desteklemekte ve emek maliyetini düşürerek operasyonel mükemmellik politikası doğrultusunda şirketleri desteklemektedir.
Türkiye’de de yüksek teknoloji gereksinimi olan teknik tekstil konusunda önemli yatırımlar gerçekleştirmektedir. Türkiye; dünya teknik tekstil ihracatında almış olduğu %1,6’lık pay ile 20. sırada yer almaktadır. Türkiye’nin teknik tekstil ihracatı; 2020 yılında bir önceki yıla göre %55,1 oranında artarak yaklaşık 2,9 milyar dolar değerine ulaşmıştır.