Dünyanın 16. büyük ekonomisi olan Endonezya, bir adalar grubu devletidir. 1997 Asya ekonomik krizi sonrasında istikrarlı bir ekonomik büyüme kaydeden Endonezya, Dünya Bankası “İş Yapma Kolaylığı” endeksinde 73. sırada yer almaktadır.
Çin, Hindistan ve ABD’nin ardından dünyanın en kalabalık 4. ülkesi olan Endonezya’nın, 270,6 milyonluk nüfusu içerisinde işgücüne katılım oranı %69, işsizlik oranı ise %5,3’tür. İstihdamın %48’i hizmetler sektöründe, %22’si sanayi sektöründe, %30’u ise tarım sektöründe sağlanmaktadır.
Uluslararası Para Fonu (IMF) tahminlerine göre Endonezya'nın 2030 yılına kadar dünyanın beşinci büyük ekonomisi olacağı öngörülmektedir. Ülkenin güçlü yönleri arasında genç ve kalabalık nüfus, zengin doğal kaynaklar, disiplinli mali politikalar, düşük kamu borcu, küresel finansal krize dirençli bankacılık sistemi ve istikrarlı uluslararası ilişkiler faktörleri sıralanmaktadır. Resmi para birimi Endonezya Rupiahı (IDR) olan Endonezya’nın 2019 yılı GSYH büyüklüğü cari fiyatlarla 1,1 trilyon dolardır.
Endonezya'nın ekonomik planlaması, 2005'ten 2025'e uzanan 20 yıllık bir kalkınma planını takip etmektedir. Her biri farklı kalkınma önceliklerine sahip olan RPJMN (Rencana Pembangunan Jangka Menengah Nasional) adı verilen 5 yıllık orta vadeli planlara ayrılmıştır. Mevcut orta vadeli kalkınma planı (uzun vadeli planın üçüncü aşaması) 2015-2020 yılları arasında yürütülmektedir. Diğerlerinin yanı sıra bu plan, eğitim ve sağlık hizmetleriyle ilgili altyapı geliştirme ve sosyal yardım programlarına odaklanmaktadır. Kamu harcamalarındaki bu tür değişimler, uzun süredir devam eden enerji sübvansiyonlarının reformlarıyla sağlanmakta ve yoksullara doğrudan etki eden programlara daha fazla yatırım yapılmasına olanak tanımaktadır.
Uluslararası Para Fonu (IMF) verilerine göre Endonezya ekonomisi, 2019 yılında yıllık reel olarak %5 oranında büyümüştür, ancak 2020 yılında COVID-19 pandemisi etkisiyle bu büyümenin %0,5 oranına yavaşlayacağı öngörülmektedir.
Comtrade verilerine göre, Endonezya 2019 yılında toplam 167 milyar dolarlık ihracat ve 170 milyar dolarlık ithalat yapmıştır. En yakın ticari ilişkilerini Çin, Japonya, Singapur, ABD, Güney Kore ile kurmuştur. Türkiye, 2019 yılında Endonezya’ya 289 milyon dolarlık ihracat yaparken Endonezya’dan 1,35 milyar dolarlık ithalat yapmıştır. 2019 yılındaki 1,5 milyar doların üzerindeki ikili ticaret büyüklüğümüz ile Endonezya, Türkiye’nin 48. büyük ticari ortağı konumundadır.
Ticaret Müşavirinden Notlar
Ticaret Müşavirlerinin bulundukları ülkede sahadan edindikleri ve ihracatınızı doğrudan etkileyebilecek güncel gelişmeler ve mevzuat değişikliklerine ilişkin notlara bu bölümde ulaşabilirsiniz.