Japonya, dünyanın 4. büyük ekonomisi olan, oldukça gelişmiş ve istikrarlı bir serbest piyasa ekonomisine sahiptir. Yeni ürün ve hizmetleri erken benimseyen büyük, zengin ve yüksek eğitimli bir tüketici pazarına sahiptir. Dünya Bankası “İş Yapma Kolaylığı” endeksinde 29. sıradadır.
Japonya, Asya'nın Pasifik kıyısı boyunca uzanan 6.852 adadan oluşan bir ada ülkesidir. Resmi dil Japonca birçok lehçeye ayrılmıştır, en yaygın konuşulan lehçe başkentte konuşulan Tokyo lehçesidir. Ulusal para birimi Japon Yeni’dir (JPY). Japonya, parlamentonun devletin en üst organı ve hükümetin parlamentoya karşı sorumlu olduğu temsili demokrasi ile yönetilmektedir.
123,8 milyon nüfusu ile Japonya, dünyanın 12. en kalabalık ülkesidir. Yaşlı nüfus oranının en yüksek ülke olduğu Japonya’da 65 yaş ve üstü kesimin tüm nüfusa oranı %30’dur. 2023 yılı itibariyle %62,9 olan işgücüne katılım oranının yaşlı nüfusun etkisiyle 2050 yılı itibariyle %53,1’e düşeceği tahmin edilmektedir. Japonya’daki %2,6’lık işsizlik oranı, dünya ve Asya ortalamasının oldukça altındadır. 2022 yılı itibariyle işgücünün %73’ü hizmetler sektöründe ve %24’ü sanayide istihdam edilmektedir. Uluslararası Para Fonu (IMF) verilerine göre, Japonya’nın 2023 yılı GSYH büyüklüğü cari fiyatlarla 4,22 trilyon dolardır. 2023 yılında yıllık reel olarak %1,7 oranında büyüyen Japonya ekonomisinin, 2024 yılında %0,3 oranında büyüyeceği öngörülmektedir.
Son verilere göre Japonya ekonomisi karmaşık bir süreçten geçmektedir. 2024 yılında, nominal ekonomik büyümede politika değişiklikleri ve sürdürülebilirlik odaklı adımlar sayesinde iyileşmeler gözlemlenmektedir.
Bununla birlikte, gıda ve enerji fiyatlarında devam eden enflasyon ve dış baskılar önemli zorluklar oluşturmaya devam etmektedir. 2022 Mart ayı başında dolar karşısında değer kaybetmeye başlayan Japon yeni, 2024 temmuz ayında rekor seviye olan 161’yı geçmiştir. Japonya’daki enflasyon artışında, zayıflayan yen nedeniyle artan enerji ve petrol ile tüketim malları fiyatlarının önemli etkisi bulunmakta olup, Japonya’nın uzun vadeli tüketici talebi kaynaklı enflasyon oluşturulması yönündeki hedeflerine ulaşılamadığı görülmektedir.
Her ne kadar bahsi geçen enflasyon rakamları dünya geneli ile kıyaslandığında oldukça düşük olsa da ve son dönemde sabit ücret politikasından vazgeçilerek ücretlere önemli ölçüde zam yapılmış olsa da enflasyona alışık olmayan Japon tüketicisi için rahatsızlık oluşturduğuna ilişkin haberler basında yer almaya devam etmektedir.
Uzun vadeli yapısal sorunlar arasında yaşlanan nüfus ve zayıf iç talep, büyüme potansiyelini sınırlayan temel faktörler olarak öne çıkmaktadır. Bu zorluklara rağmen, Japonya’nın ekonomik dönüşümü, teknoloji ve finans gibi kilit sektörleri daha güçlü bir geleceğe hazırlıyor gibi görünmektedir. Uluslararası Ticaret Merkezi (ITC) verilerine göre, Japonya 2023 yılında toplam 720 milyar dolarlık ihracat ve 786,4 milyar dolarlık ithalat yapmıştır. En yakın ticari ilişkilerini Çin, ABD ve Tayvan ile kurmuştur. Türkiye, 2023 yılında Japonya’ya 645,2 milyon dolarlık ihracat yaparken Japonya’dan 5,5 milyar dolarlık ithalat yapmıştır. 2023 senesinde Japonya ile ikili ticaret büyüklüğümüz 6,1 milyar dolara ulaşmıştır.
Ticaret Müşavirinden Notlar
Ticaret Müşavirlerinin bulundukları ülkede sahadan edindikleri ve ihracatınızı doğrudan etkileyebilecek güncel gelişmeler ve mevzuat değişikliklerine ilişkin notlara bu bölümde ulaşabilirsiniz.