Kongo Demokratik Cumhuriyeti, 2021 yılında kişi başı 1.11 Bin $ ve toplam 48.71 Milyar $ gayri safi milli hasılaya sahiptir. 2020 yılında toplam 6.66 Milyar $ ithalat ve 14.12 Milyar $ ihracat gerçekleştirmiştir.
Kongo Demokratik Cumhuriyeti, 2021 yılında kişi başı 1.11 Bin $ ve toplam 48.71 Milyar $ gayri safi milli hasılaya sahiptir. 2020 yılında toplam 6.66 Milyar $ ithalat ve 14.12 Milyar $ ihracat gerçekleştirmiştir.
Bu bölüm, daha iyi bir deneyim sunabilmek için tablet, masaüstü ve dizüstü bilgisayarlardan erişim için optimize edilmiştir. Görüntüleme yapabilmek için farklı ekran çözünürlüğüne sahip bir cihaz kullanabilir veya tarayıcı pencerenizin boyutlarını değiştirebilirsiniz.
Ülkenin ithalat yaptığı ilk 10 ülke ve bu ülkenin sektör bazında ihracat tutarları aşağıda gösterilmektedir.
Ülkenin ihracat yaptığı ilk 10 ülke ve bu ülkenin sektör bazında ithalat tutarları aşağıda gösterilmektedir.
Potansiyel, ilgili ülkede seçilen sektörde yer alan ürünlere duyulan ihtiyacın büyüklüğünün 1000’lik skala üzerinden gösterilmesidir.
İki ülke arasında yapılan ticari anlaşmalar gerek vergiler gerekse gümrük uygulamaları bakımından ihracatta büyük önem taşımaktadır. Anlaşma metinlerine detay görüntüle butonunundan ulaşabilirsiniz.
Ülkelerin farklı teknik düzenlemeleri, test ve belgelendirme işlemleri hakkında bilgi edinmek ve ihracat öncesi dönemde varsa teknik engellere yönelik önlem almak ihracatınızı geliştirmek için kritik öneme sahiptir. Aşağıda teknikengel.gov.tr adresi kaynak alınarak hazırlanan bilgileri görüntüleyebilirsiniz.
Demokratik Kongo Cumhuriyeti’nde Endüstri Bakanlığı standartlardan ve uygulanmasından sorumludur.
OCC (İthalat, İhracat Kontrol Bürosu) standartların geliştirilmesinden, uygunluğundan, ihracat ve ithalatta uygunluğunun değerlendirilmesinden sorumlu olup, Endüstri Bakanlığı’nın gözetiminde faaliyet göstermektedir.
Endüstri Bakanlığı Standardizasyon için ulusal bir komite kurmuştur, ancak bu komite henüz etkin çalışmamaktadır.
Demokratik Kongo Cumhuriyeti kendi ulusal standartlarına sahip değildir. Ancak, bölgesel ve uluslararası organizasyonların standartlarını uygulamaktadır. Bu organizasyonların arasında WTO (Dünya Ticaret Örgütü), COMESA (Doğu ve Güney Afrika için Ortak Pazar), SADC (Güney Afrika Kalkınma Birliği), ISO (Uluslararası Standartlar Örgütü), ARSO (Standartlar için Afrika Bölgesel Örgütü) yer almaktadır.
Demokratik Kongo Cumhuriyeti’nde ticari engellerin önemli bir kısmı karmaşık uygulamalardan kaynaklanmaktadır. Ticari konularda Demokratik Kongo Cumhuriyeti'nde çok sayıda yetkili kurum bulunmaktadır. Gerekli imzaları almak ise genellikle çok zordur. Uygulamalar karışık ve bir sisteme bağlanmamıştır.
Uygulamalar ülke çapında büyük değişiklikler göstermektedir. Rüşvet ve yolsuzluk her zaman görülmekte olup, ticari meselelerde rüşvet ve yolsuzluk olağan karşılanmakta olup, çok sayıda resmi görevli ile uzayıp giden görüşmeleri gerektirmektedir. Pek çok yasa tam olarak ya da sürekli uygulanmamaktadır (özellikle de taşrada). Sonuç olarak pek çok mahalli tüccar, mallarının taşınmasında kendi özel ağlarını oluşturmuşlardır. Uluslararası desteklerle Kongo Devleti malların nakli konusunda çeşitli teknik ve yasal reformlar yapmıştır ve bu reformlara devam edilmektedir. Gümrükler konusunda belirgin ilerlemeler kaydedilmiştir. Ancak yine de rüşvet ve dolandırıcılık çok büyük bir sorun olarak durmaktadır.
Zorunlu belgeler, Ürün Güvenliği ve Denetimi başlığı altında yer alan Sevk Öncesi İnceleme maddesinde yer verilmiştir.
Demokratik Kongo Cumhuriyeti’ne ithal edilen ürünlerin ilgili güvenlik şartlarına uygunluğunun denetimi bugün için söz konusu değildir.
Demokratik Kongo Cumhuriyeti gıda maddeleri konusunda büyük ölçüde Codex alimentarus’u dayanak alarak çalışmaktadır. Halen Codex ithalatta uygulanmakta olup, OCC laboratuvarlarında yeterli ekipman olmaması nedeniyle ihracatta uygulanmamaktadır. Pratikte ise pek çok ürün belirli standartları karşılayıp karşılamadıklarına bakılmaksızın ithal edilmektedir. Çoğu kez OCC gözleme görevini yerine getirememekte ve Demokratik Kongo Cumhuriyeti standartları kullanan diğer devletlerin kontrollerine göre hareket etmektedir.
Herhangi bir ambalaj zorunluluğu ya da uygulaması yoktur. Uluslararası normlara uygun ambalajlar her zaman kabul görmektedir.
Ürünler uygun şekilde ambalajlanmalı, özellikle aşırı sıcak ve rutubetli iklime karşı uygun ambalaj malzemesi kullanılmalı, pestlere, yanlış taşımaya (düşüp kırılmaya) çalınmaya ve gecikmelere karşı güvenli olabilecek şekilde ambalajlanmalıdır. IATA (Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği’nin) ve ICAO (Uluslararası Sivil Havacılık Organizasyonu’nun) uygulamalarına riayet edilmelidir.
Tarım Bakanlığına bağlı Hayvan ve Bitki Karantina Servisi (SQAV Fransızca) hayvansal ve bitkisel ürünlerde sağlık ve bitki sağlığı konusunda sorumlu olup ulusal sınır kapılarında görev yapmaktadır. Bu görevini yaparken çok sayıda kamu organları ile birlikte çalışmaktadır.
Madencilik Bakanlığına rapor sunan ayrı bir birim olan CEEC (Değerlendirme, Ekspertiz ve Sertifikasyon Merkezi) elmas ve altının sertifikalandırılması ile ilgili çalışmaktadır.
BIVAC ve OCC birlikte şu şekilde çalışırlar;
- İthalatçı, ihracatçıdan proforma fatura alır.
- İthalatçı; ithalat amacıyla faturayı yetkili ticari bir bankaya verir.
- İthalat lisansının onaylanmasından sonra, ithalatçı ithalat lisansını BIVAC international’a iletir.
- BIVAC international, ithalat lisansına bir numara verir.
- Bu numara ihracatçı ülkedeki BIVAC merkezine gönderilir.
- BIVAC; OCC adına malların yükleme öncesi kontrolünü yapar.
- BIVAC; malların kalite, miktar ve değer olarak proforma fatura ile aynı olduğunu ve uluslararası standartlara uygunluğunu tasdik eder.
- Kontrol onaylandıktan sonra, ihracatçı ülkedeki BIVAC bir sertifika hazırlayarak bu sertifika ile ithalatçı ülkedeki BIVAC aracılığı ile ithalatçıya sunar.
Bu sertifika; ihracatçının fatura numarasını, konşimento numarasını, konteyner sayısını, ithalat lisans numarasını ve ürün miktarını onaylayan bilgileri içerir. Sertifika CIF bedeli belirler ve bu bedel DGDA tarafından, sertifika onaylandıktan sonra değiştirilemez. OCC; FOB değer üzerinden % 2 oranında bir meblağı tahsil eder. BIVAC hizmetlerinin karşılığı olarak FOB değer üzerinden % 0,75 oranında bir tutarı OCC’den alır. OCC ve DGDA bütün evrakları Fransızca olarak talep etmektedir.
Yüklemede talep edilen diğer dokümanlar; ticari fatura, sevk irsaliyesi, konşimento/hava taşıma senedi, ithalat lisansı, pro-forma fatura, sigorta poliçesi ve menşe şahadetnamesidir.
Sevk öncesi incelemeden muaf olan ürünler ise; FOB değeri 2500 ABD Dolarının altında olan ürünler, canlı hayvanlar, taze yumurta, sebze, balık ve et, taze ya da soğutulmuş gıdalar, gazete ve periyodikler, Demokratik Kongo Cumhuriyeti’nde ikamet edip de ülkelerine dönenlerin motorlu araçlar da dahil kişisel eşyaları, ticari değeri olmayan paketler, ticari numuneler, kişisel hediyeler, yabancı devletler ya da uluslararası organizasyonlar tarafından hayır derneklerine yapılan bağışlar, yabancı devletler, uluslararası organizasyonlar ya da özel bireylerce tabii afetler nedeniyle yapılan yardımlar.
Dünya Bankası, Kongo Demokratik Cumhuriyeti’ne (KDC) 800 milyon doları eğitim, 200 milyon doları sağlık projelerinde kullanılmak üzere toplam 1 milyar dolarlık fonu onayladı.
Kongo Demokratik Cumhuriyeti'nin doğusunda 2018’de ortaya çıkan 10’uncu dalga ebola salgınının sona erdiği ilan edildi.
Yaklaşan etkinlik bulunmamaktadır.
Ticaret Müşavirinden Notlar
Ticaret Müşavirlerinin bulundukları ülkede sahadan edindikleri ve ihracatınızı doğrudan etkileyebilecek güncel gelişmeler ve mevzuat değişikliklerine ilişkin notlara bu bölümde ulaşabilirsiniz.