Rusya

Rusya

Genel Bilgiler

Genel Nüfus Bilgisi
Nüfus 143.8 Milyon
Nüfus Tipi Yaşlanan Nüfus
Para Birimi Rus rublesi veya ruble (RUB) ₽
Nüfus Oranı
Kadın
%53.5
Erkek
%46.5
Nüfus Yaş Dağılımı
Nüfus Yaş Dağılımı
Nüfus Etnik Dağılımı
Nüfus Etnik Dağılımı
Konuşulan Diller
Konuşulan Diller
Ticari Cazibe Faktörleri

Yıllık Ekonomik Büyüme

  • GSYH (Nominal) Sıralaması: 11

  • GSYH (PPP) Sıralaması: 6 

  • Nominal Gayrisafi Yurt İçi Hasıla: 2.02 trilyon ABD doları (2023).

  • Yıllık Ekonomik Büyüme: %2,4 (2023).

  • Kişi Başı Harcama Tutarı: 39.750 ABD doları (2023)

Kaynak: Russia GDP per capita PPP World Bank Open Data

E-Ticaretin 2023 Yılındaki Hacmi

2023 yılında e-ticaret harcamalarının toplam hacmi 70,34 milyar ABD dolarıdır.

Perakendenin Son 2 Yıldaki Büyüme Hacmi

E-ticaretin 2022 yılında perakende hacmi içindeki payı %11,6 iken 2023 yılında %13,8' e yükselmiştir.

 

Kaynak: E-commerce in Russia grows 28% in 2023 to 6.4 trln rubles - association

  • Mobil Cihaz Kullanım Oranı

    %96,9

  • İnternet Kullanım Oranı

    %90,4

  • İş Yapılabilirlik Endeksi

    4/5

  • Lojistik Performans Endeksi

    2/5

Ödeme Yöntemleri

En Sık Tercih Edilen Ödeme Yöntemleri

Banka Kartı Hızlı Ödeme Sistemi (SBP: Sistema Bystrykh Platezhey)

Çevrim İçi Alışverişlerde Tercih Edilen Ödeme Yöntemleri

Ön ödeme (Prepaid) Elektronik cüzdanlar

Otomatik Ödemelerde Tercih Edilen Yöntemler

Çevrim Içi Bankacılık

Mobil Ödeme Çözümleri

Mobil Ödeme Çözümleri SberPay Mobil Ödeme Çözümleri Tinkoff Pay (T-Pay) Mobil Ödeme Çözümleri Alfa-Bank

Dikkat Edilmesi Gerekenler

Platformlar

Wildberries
Ozon
AliExpress
LaModa
Yandex Market
Küresel Pazaryeri
Neden Wildberries’de Satış?
Pazaryerine Git

Wildberries, Rusya'nın en büyük e-ticaret platformlarından biridir. Wildberries'de satıcı olmak, Rusya'da e-ticaret yapmanın birçok avantajını da beraberinde getirmektedir. Geniş erişim ağı, platformda satıcı olmanın oldukça kolay olması, düşük giriş maliyeti, pazarlama ve lojistik desteği gibi bir çok avantaj sunmaktadır. Wildberries’de satıcı olmak için Rusya Federasyonu, Belarus, Kazakistan, Kırgızistan, Özbekistan veya Ermenistan kanunlarına göre kurulmuş bir şirketiniz olması gerekmektedir.

Pazar Payı

Rusya'daki e-ticaret pazarında %32,1'lik pazar payına sahiptir.

2023 GSV:

844 Milyar ruble

Aktif Müşteri Sayısı:

385 milyondan fazla

En Çok Satan Ürün Kategorileri:

Giyim, Ayakkabı, Aksesuar, Ev ve Bahçe Ürünleri

Lojistik & Kargo

Kendi kargonuzu gönderebilir (FBM) ya da Wildberries Fulfillment Hizmeti’ni kullanabilirsiniz.

Müşteri Demografisi

  • Müşterilerin %48’i erkek, %52si kadındır.

  • Müşterilerin ortalama yaşı 35’tir.

  • Müşterilerin %75'i şehirlerde yaşamaktadır.

Teslimat ve Ödeme

  • Müşterilere kendi teslimat noktalarından teslimat yapmakla birlikte, kurye teslimatı ve en yakın teslimat (Pickup Points) noktasından teslim alma seçenekleri sunmaktadır.

  • Banka kartı, Nakit, mobil ödeme ve çevrim içi cüzdan (Yandex Money, Qiwi Wallet ve WebMoney) gibi ödeme seçenekleri bulunmaktadır.

Genel Bakış

  • Platformda 2023 yılı itibariyle 2 milyondan fazla ürün sergilenmektedir.

  • Şirket bünyesinde her gün 2 milyon paket gönderilmektedir.

  • Ortalama her saniye 20 ürün satılmaktadır.

  • Platformda 500 binden fazla satıcı bulunmaktadır.

  • Mobil uygulaması 100 milyondan fazla kez indirilmiştir.

  • 30’dan fazla lojistik merkezine sahiptir.

Satışı Yapılabilecek Ürünler

  • Wildberries’in satış politikalarıyla uyumlu ürünler satılabilmektedir. Satışı yapılabilecek ürün listesine Wildberries linkinden satıcı hesabı oluşturarak ulaşabilirsiniz.

  • Yasaklı veya kısıtlı ürünler satılmamaktadır. Satışı yasaklı olan ürün listesine Wildberries linkinden satıcı hesabı oluşturarak ulaşabilirsiniz.

Gerekli Belgeler

  • Şirket kuruluş sözleşmesi

  • Tüzel kişi kamu kayıt belgesi

  • Gelir İdaresi Başkanlığı’ndan alınan kayıt belgesi

  • Kimlik belgeleri (Genel Müdür atanmasına ilişkin karara ait kimlik bilgisi)

  • Depo alanı sözleşmesi

 

Platformda satış yapabilme modeli kapalıdır. Satıcı olmak için herhangi bir şirket kurma zorunluluğu bulunmaktadır.

 

Kaynak: Wildberries Wildberries https://ticaret.gov.tr/data/5bcc5d4813b876034cfece26/E-Pazar Yerleri Kılavuzu.pdf

Satıcı Hesabı Türleri

Bireysel Satıcı:

10.000 ruble kayıt ücreti bulunmaktadır. Her satış için %2’den başlayan komisyon oranları uygulanmaktadır.

Profesyonel Satıcı:

10.000 ruble kayıt ücreti bulunmaktadır. Her satış için %2’den başlayan komisyon oranları uygulanmaktadır.

En güncel bilgilere ulaşmak için pazaryerinde satıcı olarak Wildberries linkinden kayıt yapılması gerekmektedir.

Sosyal Medya Hesap ve Etkileşim Bilgileri

Dijital Platform

Toplam Takip

Etkileşim Oranı

Facebook

4,8 milyon

%1.5

Instagram

10,2 milyon

%2.3

X (Twitter)

100 bin

%0.5

Youtube

750 bin

%0.2

TikTok

3,5 milyon

%4.5

Pinterest

300 bin

%0.1

Snapchat

50 bin

%0.3

Ürün Kategorileri

Yerel Pazaryeri
Neden Ozon’da Satış?
Pazaryerine Git

Ozon, Rusya'nın popüler e-ticaret platformlarından biridir. Ürünlerinizin geniş bir kitleye ulaştırmanıza ve satışlarınızı artırmanıza yardımcı olmaktadır. Kolay entegrasyon ve kullanıcı dostu ara yüzü ile satış yönetiminin daha basitleştirmektedir.

Pazar Payı

Rusya'daki e-ticaret pazarında %15,9'luk pazar payına sahiptir. 

2023 GSV:

277 milyar ruble

Aktif Müşteri Sayısı:

46 milyondan fazla

En Çok Satan Ürün Kategorileri:

Elektronik, Giyim, Ayakkabı, Ev Eşyaları, Kitap.

Lojistik & Kargo

Kendi kargonuzu gönderebilir (FBM) veya Ozon'un FBS (Fulfillment by Ozon) hizmetini kullanabilirsiniz.

Müşteri Demografisi

  • Müşterilerin %53’ü erkek, %47’si kadındır.

  • Müşterilerin ortalama yaşı 32’dir.

  • Müşterilerin %75'i şehirlerde yaşamaktadır.

Teslimat ve Ödeme

  • Kurye teslimatı, posta teslimatı, belirli noktalardan (Pickup Points) teslim alma, Ozon Postamatik'ten teslim alma ve aynı gün teslimat gibi seçenekler mevcuttur.

  • Banka ve kredi kartı, Ozon hediye kartı, dijital cüzdanlar, banka havalesi, nakit ve çevrim içi ödeme (Yandex Pay) gibi ödeme seçenekleri bulunmaktadır.

Genel Bakış

  • Platformda 2023 yılı itibariyle 370 milyondan fazla ürün sergilenmektedir.

  • Şirket bünyesinde her gün 2 milyondan fazla paket gönderilmektedir.

  • Ortalama her saniye 23 ürün satılmaktadır.

  • Platformda 600 binden fazla satıcı bulunmaktadır.

  • Mobil uygulaması 100 milyondan fazla kez indirilmiştir.

  • 12’den fazla lojistik merkezine sahiptir.

 

 Kaynak: Ozon Reports Full-Year 2023 Preliminary Operating Results, with Gross Merchandise Value Exceeding 1.7 Trillion Rubles and Positive EBITDA

Satışı Yapılabilecek Ürünler

Gerekli Belgeler

  • Pasaport

  • VKN (Vergi Kimlik Numarası)

  • Banka hesap bilgileri

  • Vergi numarası

  • Şirket kayıt belgeleri

 

Platformda satış yapabilme modeli açıktır. Satıcı olmak için herhangi bir şirket kurma zorunluluğu bulunmamaktadır. (Rusya Federasyon’undaki şirketler içinse OOO statüsüne haiz bir şirket olunması ya da bireysel girişimci olunması gerekmektedir.)

 

Kaynak: https://seller.ozon.ru/tr/

Satıcı Hesabı Türleri

  • Bireysel Satıcı: Bireysel girişimciler ve küçük işletmeler için uygundur. Bireysel satıcılar ürünlerini listeleyebilmekte ve satış yapabilmektedir. %5 ile %18 arasında değişen komisyon oranları bulunmaktadır.
  • Kurumsal Satıcı: Şirket olarak faaliyet gösteren satıcılar için uygundur. Kurumsal satıcılar, daha büyük hacimli ürünleri satabilmekte, ek hizmetler ve daha geniş lojistik seçeneklerinden faydalanabilmektedir. %5 ile %18 arasında değişen komisyon oranları bulunmaktadır.

 

Komisyon oranları ve abonelik ücretleri değişkenlik göstermektedir. En güncel bilgilere Sales Fees web sitesinden detaylı bilgi alabilirsiniz.

Sosyal Medya Hesap ve Etkileşim Bilgileri

Dijital Platform

Toplam Takip

Etkileşim Oranı

Facebook

1.3 milyon

%0.25

Instagram

1.7 milyon

%0.75

X (Twitter)

118 bin

%0.15

Ürün Kategorileri

Küresel Pazaryeri
Neden AliExpress’te Satış?
Pazaryerine Git

AliExpress.ru, Rusya'da ve diğer Bağımsız Devletler Topluluğu’nda yer alan (Commonwealth of Independent States, CIS) ülkelerde popüler bir alışveriş platformudur. Satıcılara, ürünlerin geniş bir kitleye ulaşması, düşük başlangıç maliyetleri, güçlü lojistik alt yapısı ve satıcı destek hizmetleri gibi birçok avantaj sunmaktadır.

Pazar Payı

Rusya'daki e-ticaret pazarında yaklaşık %10'luk pazar payına sahiptir.

2023 GSV:

10 Milyar Dolar

Aktif Müşteri Sayısı:

50 milyondan fazla

En Çok Satan Ürün Kategorileri:

Elektronik, Giyim, Ev ve Bahçe Ürünleri, Güzellik ürünleri

Lojistik & Kargo

AliExpress, FBS Rus Postası aracılığıyla teslimat yapmaktadır. Bununla birlikte satıcılar kendi lojistik süreçlerini (FBM) yürütebilmektedir.

Müşteri Demografisi

  • Müşterilerin %55’i erkek, %45’i kadındır.

  • Müşterilerin ortalama yaşı 32’dir.

  • Müşterilerin %70'i şehirlerde yaşamaktadır.

Teslimat ve Ödeme

  • Standart teslimatlar ortalama 3 ile 5 gün arasında teslimat yapma seçenekleri mevcuttur. 

  • Kredi kartı, banka kart, banka havalesi, Yandex Money cüzdanı ile ödeme, Qiwi Wallet cüzdanı ve WebMoney cüzdanı gibi ödeme seçenekleri bulunmaktadır.

Genel Bakış

  • Platformda yaklaşık 177 milyon ürün listelenmektedir.

  • Platformda 2 milyondan fazla satıcı bulunmaktadır.

  • Her saniye ortalama 23 ürün satılmaktadır.

  • 350 binden fazla satıcı bulunmaktadır.

  • Mobil uygulaması 100 milyondan fazla kez indirilmiştir.

Satışı Yapılabilecek Ürünler

Gerekli Belgeler

  • Pasaport bilgileri

  • İkametgâh belgesi

  • Ticaret sicil gazetesi

  • Vergi levhası

  • Faaliyet belgesi

  • Banka hesap açılış belgesi

 

Platformda satış yapabilme modeli açıktır. Satıcı olmak için herhangi bir şirket kurma zorunluluğu bulunmamaktadır.

 

Kaynak: Как самозанятому начать работать на AliExpress | Регистрация на платформе | AliExpress для продавцов

Satıcı Hesabı Türleri

  • Bireysel Satıcı: Abonelik ücreti yoktur. Her satış için %5 ila 8 arasında komisyon ücreti alınmaktadır.
  • Profesyonel Satıcı: Abonelik ücreti yoktur. Her satış için %5 ila 8 arasında komisyon alınmaktadır.

 

Komisyon oranları ve abonelik ücretleri değişkenlik göstermektedir. En güncel bilgilere ulaşmak için Договор об оказании Услуг AliExpress для Продавцов на Торговой площадке | AliExpress для продавцов linkini ziyaret edebilirsiniz.

Sosyal Medya Hesap ve Etkileşim Bilgileri

Dijital Platform

Toplam Takip

Etkileşim Oranı

Facebook

13,2 milyon

%2,5

Instagram

7,1 milyon

%3,2

X (Twitter)

445 bin

%1,8

Ürün Kategorileri

Yerel Pazaryeri
Neden LaModa’da Satış?
Pazaryerine Git

LaModa'da satıcı olmak, Rusya'da e-ticaret yapmak için birçok avantaj sunmaktadır. Rusya'da geniş bir kullanıcı tabanına ulaşmak, satıcı profilinin kolay kurulumu ve satıcılardan düşük komisyon alınması gibi avantajlar sunmaktadır.

Pazar Payı

Rusya'daki e-ticaret pazarında %15’lik pazar payına sahiptir.

2023 GSV:

290 Milyar Ruble

Aktif Müşteri Sayısı:

15 milyondan fazla

En Çok Satan Ürün Kategorileri:

Kadın Giyim, Ayakkabı ve Aksesuar, Erkek Giyim ve Spor Giyim.

Lojistik & Kargo

LaModa, DBS (Direct by Seller), FBO (Fulfillment by Operator) ve FBS (Fulfillment by Seller) sistemlerini kullanmaktadır.

Müşteri Demografisi

  • Müşterilerin %20’si erkek, %80’i kadındır.

  • Müşterilerin ortalama yaşı 25-35’tir.

  • Müşterilerin %85'i şehirlerde yaşamaktadır.

Teslimat ve Ödeme

  • Kurye teslimatı, postane teslimatı ve siparişlerin belirli noktalardan (Pickup Points) teslim alınması gibi seçenekler mevcuttur.  

  • Kredi kartı, banka havalesi, nakit, Yandex Money cüzdanı ile ödeme, Qiwi cüzdan gibi ödeme seçenekleri bulunmaktadır.

Genel Bakış

  • Platformda 10 milyondan fazla ürün sergilenmektedir.

  • Şirket bünyesinde her gün 100 bin paket gönderilmektedir.

  • Ortalama her saniye 2 ürün satılmaktadır.

  • Platformda 15 binden fazla satıcı bulunmaktadır.

  • Mobil uygulaması 50 milyondan fazla kez indirilmiştir.

  • 14’den fazla lojistik merkezine sahiptir.

Satışı Yapılabilecek Ürünler

  • LaModa’nın satış politikalarına uyumlu ürünler satılmaktadır. Platformda satılabilecek ürün listesine platforma üye olduktan sonra ulaşabilirsiniz. (Linke ulaşılamamaktadır)
  • Yasaklı veya kısıtlı ürünler satılmamaktadır. Platformda satışı kısıtlı ürün listesine platforma üye olduktan sonra ulaşabilirsiniz. (Linke ulaşılamamaktadır)

Gerekli Belgeler

Tüzel Kişiler için:

  • Şirket Kayıt Belgesi
  • Vergi Muafiyet Belgesi
  • Banka Hesap Açılış Belgesi
  • Yetkili Kişinin Kimlik Belgesi

 

Bireysel Girişimciler için:

  • Vergi Kayıt Belgesi
  • Vergi Muafiyet Belgesi
  • Banka Hesap Açılış Belgesi
  • Kimlik Belgesi

Satıcı Hesabı Türleri

  • Bireysel Satıcı Hesabı: Abonelik ücreti yoktur. Her satış için belirli oranlarda komisyon alınmaktadır. La Moda’da hesap açılabilmesi için 50 ve üzeri adet ürünle mağaza açılması gerekmektedir.
  • Kurumsal Satıcı Hesabı: Abonelik ücreti yoktur. Her satış için belirli oranlarda komisyon alınmaktadır. La Moda’da hesap açılabilmesi için 50 ve üzeri adet ürünle mağaza açılması gerekmektedir.

 

Komisyon oranları ve abonelik ücretleri değişkenlik göstermektedir. En güncel bilgilere ulaşmak için pazaryerinde satıcı olarak kayıt yapılması gerekmektedir.

Sosyal Medya Hesap ve Etkileşim Bilgileri

Dijital Platform

Toplam Takip

Etkileşim Oranı

Facebook

4,7 milyon

%1,7

Instagram

7,4 milyon

%2,2

X (Twitter)

432 bin

%0,9

Youtube

1,2 milyon

%0,8

TikTok

1,7 milyon

%2,5

Pinterest

125 bin

%1,1

Snapchat

38 bin

%1,2

Ürün Kategorileri

Küresel Pazaryeri
Neden Yandex Market’de Satış?
Pazaryerine Git

Yandex Market'te satış yapmak, Rusya'daki geniş bir pazara ulaşmak için ideal bir yoldur. Yandex Market'te satıcı olmak kolaydır. Hesap oluşturmak ve ürünlerinizi listelemek ücretsizdir. Yandex Market, satıcılardan düşük komisyon ücreti almaktadır. Rusya Federasyonu’nda mukim serbest meslek, bireysel girişimci ya da şirket statüsüne haiz kişiler bu pazaryerinde satıcı olabilmektedirler.

Pazar Payı

  • Rusya'daki e-ticaret pazarında %23’lük pazar payına sahiptir.
2023 GSV:

438 Milyar Ruble

Aktif Müşteri Sayısı:

58 milyondan fazla

En Çok Satan Ürün Kategorileri:

Elektronik, Hobi ve Eğlence, Moda, Mobilya ve Ev Eşyaları.

Lojistik & Kargo

Yandex Fulfillment by Yandex (FBY) seçeneği ile ürünleriniz Yandex Market depolarında saklamakta, siparişler paketlemekte ve müşterilere teslim edilmektedir. Bununla birlikte satıcılar kendi lojistik süreçlerini (FBM) yürütebilmektedir.

Müşteri Demografisi

  • Müşterilerin %55’i erkek, %45’i kadındır.

  • Müşterilerin ortalama yaşı 34’tür.

  • Müşterilerin %80'i şehirlerde yaşamaktadır.

Teslimat ve Ödeme

  • Kurye teslimatı, postane teslimatı ve siparişlerin belirli noktalardan (Pickup Points) teslim alınması gibi seçenekler mevcuttur.  

  • Banka kartı, nakit, Yandex Money cüzdanı, SberPay gibi ödeme seçenekleri bulunmaktadır.

Genel Bakış

  • Platformda 18 milyondan fazla ürün sergilenmektedir.

  • Şirket bünyesinde her gün 500.000 paket gönderilmektedir.

  • Ortalama her saniye 3 ürün satılmaktadır.

  • Platformda 2 milyondan binden fazla satıcı bulunmaktadır.

  • Mobil uygulaması 100 milyondan fazla kez indirilmiştir.

  • 50’den fazla lojistik merkezine sahiptir.

Satışı Yapılabilecek Ürünler

  • Yandex Market’in satış politikalarına uyumlu ürünler satılmaktadır.
  • Yasaklı veya kısıtlı ürünler satılmamaktadır.

Gerekli Belgeler

Şirket Belgeleri:

  • Vergi Kimlik Numarası (TIN)

  • Şirket Tüzüğü

  • Kuruluş Belgesi

  • Yetkili Kişi Belgesi

 

Ürün Belgeleri:

  • Ürün Sertifikaları

  • Ürün Güvenlik Belgeleri

  • Ürün Açıklamaları

 

Diğer Belgeler:

  • Banka Hesap Bilgileri

  • İletişim Bilgileri

  • Yandeks uzantılı e-posta adresi

Satıcı Hesabı Türleri

Yandex Market’te satıcılar için farklı hesap türleri ve abonelik ücreti bulunmamaktadır. Bununla birlikte, satış yapılan ürün kategorisine göre %5 ila %11 arasında değişen komisyon oranı ödemektedirler.

 

Komisyon oranları ve abonelik ücretleri değişkenlik göstermektedir. En güncel bilgilere ulaşmak için Тарифы Маркета за размещение | linkini ziyaret edebilirsiniz.

Sosyal Medya Hesap ve Etkileşim Bilgileri

Dijital Platform

Toplam Takip

Etkileşim Oranı

Facebook

2,5 milyon

%0,2

Instagram

4,5 milyon

%0,5

X (Twitter)

1,3 milyon

%1,2

Youtube

1,2 milyon

%0,3

TikTok

800 bin

%5

Pinterest

50 bin

%0,1

Snapchat

30 bin

%2

Ürün Kategorileri

İPUCU

Bütüncül kanal (Omni-channel), müşterilerle tutarlı ve bütünleşik bir deneyim sunmak için birden fazla satış kanalını entegre eden bir pazarlama stratejisidir. Çevrim içi alışveriş yapan tüketicilerin %45’i sipariş ettikleri ürünleri mağazada iade etmek istemektedir. Rusya’da da Wildberries, Ozon, M.Video-Eldorado gibi bütüncül kanallı platformlar bulunmaktadır.

Ürün Kategorileri

E-Ticarette Tercih Edilen İlk 3 Kategori
E-Ticarette Tercih Edilen İlk 3 Kategori

Ürünlere Pazar Perspektifinden Bakış

Pazara Uygun Ürün Yerleştirme
Fiyatlandırma
Kampanya Uygulamaları
Yerel Tüketicilerin Marka ve Kalite Algısı

Resmi Ölçü Birimi: Rusya’da kullanılan resmi ölçü birimi metrik sistemdir (Metre, Kilogram, Celsius [°C] gibi).  Bu sistem, metre, kilogram ve saniye gibi temel birimlere dayanmaktadır.

Ürün açıklamaları Rusça yazılmalıdır. Açıklama metinleri açıklayıcı ve bilgilendirici olmalıdır. Görseller ise yüksek kaliteli ve profesyonel olmalıdır. Ürünleri kullanım ortamında ve farklı açılardan göstermek gerekmektedir. Ürünleri pazara uygun hale getirirken hedef kitleyi, Rus kültür ve değerlerini göz önünde bulundurmanız önem arz etmektedir.

Dikkat etmeniz gereken küresel dinamikler aşağıda sıralanmıştır:

  1. Ürün maliyeti,

  2. Hedef kitle,

  3. Yasal düzenlemeler,

  4. Pazarlama maliyeti,

  5. İade oranlarının maliyete etkisi,

  6. Lojistik maliyetler,

  7. Vergiler,

  8. Ödeme ve tahsilat sistem maliyetleri,

  9. Rakip fiyatları,

  10. Psikolojik fiyatlama etkenlerinin kullanımı (Örneğin, bir ürünün fiyatını 100 ruble yerine 99,99 ruble olarak belirlemek).

Rus tüketiciler genellikle fiyatlar konusunda bilinçli olup kampanyalarda indirimli ürünlere daha fazla ilgi göstermektedirler. Tüketiciler, ücretsiz kargo, kuponlar ve hediyeler gibi promosyonlara karşı oldukça duyarlıdır. Rus tüketiciler genellikle tanıdıkları ve güvendikleri markaları tercih etmektedir.

Rus tüketiciler genel olarak kaliteli ürünlere değer vermekte olup dayanıklı ve uzun ömürlü ürünler satın alma eğilimindedirler. Tüketiciler, satın alma işlemi yapmadan önce ürün incelemelerini okumaya ve değerlendirmeye eğilim göstermektedirler. Ürün garantisi, Rus tüketiciler için önemli bir satın alma kriteridir.

Markaların Rusya’da başarılı olabilmesi için yerel tüketicilerin marka ve kalite algısını anlamaları gerekmektedir. Dolayısıyla markaların, bu duruma yönelik hassasiyetler geliştirmeleri oldukça önemlidir.

Rus tüketiciler genellikle tanıdıkları ve güvendikleri markaları tercih ederler. Markanın geçmişi, itibarı ve müşteri memnuniyeti Rus tüketiciler için önemlidir. Yerel markalar, Rus tüketiciler tarafından yabancı markalara göre daha fazla tercih edilebilmektedir. Markanın tüketicilerle duygusal bir bağ kurabilmesi önemlidir.

Rus tüketiciler uzun ömürlü ve dayanıklı ürünlere değer vermektedir. Ürünün işlevselliği ve kullanım kolaylığı da Rus tüketiciler için önemlidir. Ürünün güvenli ve sağlıklı olması Rus tüketiciler için önemlidir.

Sosyal Medya ve Reklam

Faydalı Bilgiler

İçerik Yayın Saatleri
Sosyal medya kullanıcısı: Nüfusun %82’dir.Kullanıcıları günlük ortalama sosyal medya kullanma süresi 2 saat 28 dakikadır.Sosyal medya üzerinden alışveriş oranı %11’dir.Sosyal Medya fenomeni takip oranı: %64’’tür.

İlgili içeriklerin demografik gruplar açısından etkileşim saatleri şöyledir:

  • Gençler için 18:00-23:00 arası,

  • Profesyoneller için 21:00-23:00 arası,

  • Ebeveynler için 21:00-02:00 arasıdır.

Çevrim içi alışverişlerin en yoğun olduğu saatler hafta içi 12:00 – 15:00 ve 20:00 – 22:00 saatleri arasıdır. Hafta sonları ise 10:00 ve 13:00 saatleri arasındadır. En yoğun alışveriş günleri, Noel, Yılbaşı ve Sevgililer Günü gibi günlerdir.

Sosyal Medya Üzerinden Yapılan Ticaret

Rusya'da sosyal medya platformları üzerinden satın alma gerçekleştirilen sosyal alıcılar oranı (social buyers) %43’tür.

Rusya’daki Sosyal Medya Etkileyicisi Aracılığıyla Yapılan (Influencer) Pazarlama ve Canlı Yayın E-Ticaret Satışları
  • 2022’de sosyal medya etkileyicisi pazarlama etkinlikleri sayesinde yapılan satışların hacmi 300 milyon ABD dolarıdır. 2023'te Rusya’daki sosyal medya etkileyicisi pazarının 400 milyon ABD dolarını aşması beklenmektedir.
  • Rusya’daki sosyal medya etkileyicisi pazarının 2025'te 600 milyon ABD dolarına ulaşması öngörülmektedir.
  • 2022 yılında canlı yayın e-ticaret satışları 3,2 milyar ABD doları, 2023 yılı beklentisi 5 milyar ABD doları civarıdır.
  • Rusya’daki canlı yayın e-ticaret hacminin 2025 beklentisi 8 milyar ABD dolardır.

Tüketicilerin ilgili platformlardaki içerik tercihleri aşağıdaki gibidir:

Sosyal medya etkileyicisi aracılığı ile yapılan pazarlama uygulamalarında tüketiciler sosyal medya etkileyicilerinin gerçekçi ve samimi içerikler üretmesini tercih etmektedirler.

Sosyal medya etkileyicilerinin kendi deneyimlerini, görüşlerini doğru ve şeffaf şekilde paylaşması tüketiciler tarafından daha güvenilir bulunmalarını sağlamaktadır.

Canlı Yayın E-Ticaret Satışında tüketiciler canlı yayınlarda ürün veya hizmeti detaylı bir şekilde görmek istemektedirler.  

Rusya’da Sosyal Ticaret

Instagram: 2023 yılı itibarıyla kullanıcıların %15'i ürün veya hizmet satın almak için Instagram'ı tercih etmiştir.

Odnoklassniki: 2023 yılı itibarıyla kullanıcıların %10'u ürün veya hizmet satın almak için Odnoklassniki tercih etmiştir.

VKontakte (VK) : 2023 yılı itibarıyla kullanıcıların %25'i ürün veya hizmet satın almak için VK'yı tercih etmiştir.

Yandex Market: 2023 yılı itibarıyla kullanıcıların %8'i ürün veya hizmet satın almak için Yandex Market’i tercih etmiştir.

Wildberries: 2023 yılı itibarıyla kullanıcıların %7'si ürün veya hizmet satın almak için Wildberries’ı tercih etmiştir.

Demografik Yorum: E-ticaret yapanların %58'i kadındır. En yoğun e-ticaret yapan yaş grubu 25-34 yaş grubudur.

Kaynak:  Statista 2023–eMarketer–Social Media Examiner.

Reklam Verilecek Platform Seçiminde Strateji

Reklam verirken başarıya ulaşmak için Rus kullanıcılarının özgün davranış ve tercihlerine uygun stratejiler geliştirmek gerekmektedir.  Reklam verilecek platformları seçerken aşağıdaki stratejileri göz önünde bulundurabilirsiniz:

  • Hedef kitle,

  • Platform özellikleri,

  • Reklam format ve saati,

  • Platformların reklam politikalarına uygunluk.

ÖNERİ

Dijital reklam stratejilerinizi belirlerken “Dijital Pazarlama Modülünde” yer alan “Döngüsel Dijital Pazarlama” konusunu inceleyebilirsiniz. Link [“Dijital Pazarlama - E-Kolay İhracat Platformu 

Pazarlamada Yerel Dilin Önemi ve Kültüre Uygun Reklam Kampanyaları Oluşturmak

Pazarlamada yerel dilin önemi ve kültüre uygun reklam kampanyaları oluşturmak önemlidir. Pazarlama ve içerik üretirken, faaliyet ve stratejilerinizde Rusya’nın yerel dinamiklerine dikkat edilmelidir. Yerel tüketicilerin davranışları, bölgeye, demografiye ve diğer faktörlere göre değişmektedir. Örneğin; Rus kültürü, derin duygusal bağlar kurmayı ve hikâye anlatımını takdir etmektedir. Bu nedenle, reklam kampanyalarında duygusal bir bağ kurmak, bir hikâye anlatmak etkili olabilmektedir.

Reklamlarınızın, açık, anlaşılır bir dille oluşturulması hedef kitlenize ulaşmanızda fayda sağlayabilmektedir.

ÖNERİ

Rusya'nın zengin tarihi ve kültürel mirası göz önünde bulundurulduğunda, reklam kampanyalarının bu unsurlara saygılı ve uygun olması önemlidir. Kampanyalarınızda bu etkeni kullanabilirsiniz.

ÖNERİ

Tüketiciler, ilgi alanlarına ve geçmiş satın alma alışkanlıklarına göre uyarlanmış alışveriş deneyimleri aramaktadır. Reklam stratejinizi istatistiksel veriler üzerine kurgulayabilirsiniz.

Anahtar Kelime Çalışması ve SEO

Dijital platformlarda reklam verirken anahtar kelime çalışması ve SEO, reklamlarınızın doğru kişilere ulaşmasını ve daha fazla tıklama almasını sağlamak için son derece önemlidir. Anahtar kelime çalışması ve SEO yaparken dikkat etmeniz gereken bazı noktalar bulunmaktadır.

  1. Hedef kitlenin hangi kelimeleri aradığının belirlenmesi gerekmektedir.

  2. Reklamlarla hedeflemek istediğiniz anahtar kelimelerin bir listesinin oluşturulması gerekmektedir.

  3. Platformlardaki satışı yapılan ürünlerin detaylarında yer alan etiket ve anahtar kelimelerin [to: Akıllı E-İhracat Robotu Anasayfa - E-Kolay İhracat ] incelenmesi,

  4. Anahtar kelimelerin reklam metninde ve açılış sayfalarında kullanılması gerekmektedir.

İPUCU

Anahtar kelime araştırması yaparken İngilizce arama motorlarını kullanmanız önerilmektedir (Google Keyword Planner – Ahrefs - SEMrush – Searchmetrics  - The #1 Platform for Website User Experience - The #1 Platform for Website User Experience - Sistrix  ).

E-Posta Pazarlamasında Gizlilik ve Yerel Kurallara Uyumluluk

E-posta pazarlama yoluyla müşterilere ulaşmak için yaygın bir yoldur. E-posta pazarlama yaparken gizlilik ve veri koruma yasalarına uymak çok önemlidir.

E-posta pazarlama kampanyalarınızın Rusya'daki yasalara uygun olmasını sağlamak için:

  • Alıcıların açık rızasını alın. E-posta pazarlama mesajları göndermeden önce, alıcıların açık rızasını almanız gerekmektedir. Bu, alıcıların e-posta pazarlama listesine abone olmalarını veya e-posta pazarlama mesajları almayı kabul etmelerini sağlayarak yapılabilmektedir.

  • E-posta pazarlama mesajlarınızda açık ve şeffaf olmanız gerekmektedir. E-posta pazarlama mesajlarınızda kim olduğunuzu, ne tür ürünler veya hizmetler sunduğunuzu ve neden alıcıya e-posta gönderdiğinizi açıkça belirtmeniz gerekmektedir.

  • Alıcıların e-posta pazarlama mesajlarınızdan abone olmalarını kolaylaştırın. Alıcıların e-posta pazarlama listelerinizden abone olmalarını kolay bir yol sunmanız gerekmektedir. Bunu, e-posta pazarlama mesajlarınızda bir "abonelikten çık" bağlantısı sağlayarak yapabilirsiniz.

ÖNERİ

E-posta pazarlama kampanyalarınızın Rusya’daki yasalara uygun olduğundan emin olmak için bir avukata danışmanız önerilmektedir.

İPUCU

Ülkeyi ziyaret etmeyi düşünüyorsanız Kolay İhracat Platform’undaki “Ülkelerin İş Kültürü”  bölümünü ziyaret ediniz.

Pazarlama Faaliyetlerinde Kullanılabilecek Yerel Araçlar

SEO ve Arama Motoru Pazarlaması (SEM) Araçları
Yandex.Direct

Yandex.Direct: Yandex’in SEM platformudur ve işletmelere arama motoru reklamlarıyla hedef kitlelerine ulaşma imkanı sunmaktadır.

Yandex.Metrica

Yandex.Metrica: SEO performansını ölçmek ve web sitesi kullanıcı davranışlarını izlemek için kullanılmaktadır.

Sosyal Medya Yönetim Araçları
VKontakte (VK)

VKontakte (VK): VK'da yer alan reklam araçları ve analiz özellikleri, kampanya performansını ölçmek açısından önemli avantajlar sunmaktadır.

Odnoklassniki

Odnoklassniki: Sosyal medya yönetim araçları ve reklam özellikleriyle yerel hedef kitleyi etkili bir şekilde hedeflemeye olanak tanımaktadır.

E-Posta Pazarlama Araçları
UniSender

UniSender: Rusya'da oldukça popüler bir e-posta pazarlama platformudur. Kolay kullanımı, çeşitli e-posta şablonları ve kampanya raporlaması ile tanınmaktadır.

Mailigen

Mailigen: Baltık bölgesi ve Rusya'da yaygın olarak kullanılan bir e-posta pazarlama aracıdır. Özellikle e-posta otomasyonu ve SMS entegrasyonları ile dikkat çekmektedir.

Sosyal Medya Etkileyicileri Aracılığıyla Yapılan Pazarlama Platformları
Rutube

Rutube: Video içerik üreten sosyal medya etkileyicileri ve markalar için önemli bir mecradır. Özellikle görsel odaklı kampanyalar için kullanılan bu platform, Rusya'da video içerikli pazarlama stratejilerinde sıkça tercih edilmektedir.

Fiyat Karşılaştırma Siteleri
Partprice.ru

Partprice.ru: Rusya'daki çevrim içi mağazalardaki ürünlerin fiyatlarının karşılaştırılmasına olanak tanımaktadır

Price.ru

Price.ru: Platform, elektronik ürünler, ev eşyaları, moda ve kozmetik gibi çeşitli kategorilerde ürünlerin fiyatlarını karşılaştırma imkânı sunmaktadır.

Mobil Pazarlama Araçları
MyTarget

MyTarget: Rusya’da mobil pazarlama için kullanılan en yaygın araçlardan biridir. MyTarget, özellikle yerel mobil kullanıcıları hedefleme konusunda güçlüdür.

Programatik Reklamcılık Platformları
Yandex Advertising Network (YAN)

Yandex Advertising Network (YAN): Rusya’daki dijital reklam pazarında önemli bir oyuncudur. Programatik reklamcılık faaliyetlerinde Yandex’in RTB (Real-Time Bidding) çözümleri ile geniş kitlelere ulaşmak mümkündür.

Segmento

Segmento: Rusya'da veri odaklı programatik reklamcılık hizmeti sunan bir platformdur. Veri analitiği ve yapay zeka teknolojileri ile hedefli reklamcılığı güçlendirmiştir.

BİLGİ

Daha fazlası için Dijital Pazarlama Modülünü ziyaret ediniz.

Ülkedeki Pazarlama Takvimi ve Özel Günler

{{dateArrayList[activeButtonDate].monthString}}{{dateArrayList[activeButtonDate].yearNumber}}

PZT SAL ÇAR PER CUM CMT PAZ
{{v.dayNumber}}
{{eventItem.specialDayTitle}}
Hemen giriş yap ve sorularını sor