Yıllık Ekonomik Büyüme
- GSYH (Nominal) Sıralaması: 38
- GSYH (PPP) Sıralaması: 130
- Nominal Gayri Safi Yurt İçi Hasıla: 396 milyar ABD doları (2023)
- Yıllık Ekonomik Büyüme: %3,8 (2023)
- Kişi Başı Harcama Tutarı: 3.457 ABD doları (2023)
Mısır’a özel yerel düzenlemeler aşağıda belirtilmiştir.
Bu bilgiler genel bir bilgilendirme niteliğindedir. Yasal tavsiye yerine geçmez. Dış ticaretle ilgili yasal sorularınız için bir yasal danışmana başvurmalısınız. Bu konuda detaylı bilgi için “Profesyonel Çözüm Ortakları” sayfasını ziyaret edebilirsiniz.
Mısır dış ticaret düzenlemeleri ithal edilen ürünün türüne, ülkesine ve varış yerine göre değişiklik gösterebilmektedir.
Bu bilgiler genel bir bilgilendirme niteliğindedir. Yasal tavsiye yerine geçmez. Dış ticaretle ilgili yasal sorularınız için bir yasal danışmana başvurmalısınız. Bu konuda detaylı bilgi için “Profesyonel Çözüm Ortakları” sayfasını ziyaret edebilirsiniz.
Mısır’da veri güvenliği ve gizliliği için uygulanan Kişisel Verilerin Korunması Sistemi adı altında 2020 yılında hayata geçirmiştir.
Mısır’da GDPR (Avrupa Genel Veri Koruma Yönetmeliği) doğrudan uygulanmamaktadır. Mısır'da e-ticaret yapıyorsanız, müşterilerinizin kişisel verilerini GDPR'ye uygun şekilde işlemeniz gerekmektedir. Dijital pazarlama, e-ticaret gibi konular ülkede kişisel verilerin korunması noktasında en önemli konuların başında gelmektedir.
(GDPR: Genel Veri Koruma Politikaları)
Eğer satışlarda kendi web sitenizi kullanıyorsanız teknik olarak mutlaka verileri şifrelemek için SSL/TLS gibi güvenlik protokolleri kullanmanız tavsiye edilir. Veri erişimini kontrol etmek için yetkilendirme ve kimlik doğrulama sistemleri kullanın. GDPR’ye göre olgunlaştırılmış, “Veri İhlallerini” tespit edin. Bunlara yanıt vermek için sistemler ve prosedürler oluşturun. Bunları web sitenizde yayınlayın.
Mısır’da e-ticarette güvenli ödeme işlemleri ve müşterilerin ödeme bilgilerinin korunması için çeşitli kanunlar ve uygulamalar mevcuttur.
Mısır’da uygun şeffaf bir gizlilik politikası uygulamanız gerekmektedir. Tüketicilerin korunması, gizlilik hakları ve şeffaf ticari uygulamalar açısından kritik mevzuatlara aşağıdaki linkleri takip ederek ulaşabilirsiniz.
İade ve Garanti:
İade İstisnaları:
Kaynak: https://cpa.gov.eg/en-us/FAQ
Mısır'da e-ticaret yapan satıcıların, tüketiciyi bilgilendirme yükümlülüğü, kişisel veri koruma yasalarına uyum, doğru ürün/hizmet bilgilendirmesi, güvenli ödeme sistemleri kullanımı ve cayma hakkı gibi tüketici haklarına saygı göstermeleri gerekmektedir. Ayrıca, mesafeli satış sözleşmesi ve veri koruma politikaları gibi yasal belgelerin eksiksiz sunulması zorunludur. Yasal güncellemelerin düzenli takip edilmesi ve pazarlama iletişimlerinde izinli gönderim yapılması, uyum açısından kritik öneme sahiptir.
Çevrim içi mağazanızın Almanca dil seçeneğinin olması önemlidir. Satıcılar, ürünün satıldığı ülkenin resmi dilinde hizmet sunmak zorundadır. Satış sonrası hizmetlerde doğru, hızlı, resmi, detaylı ve güvenilir olmak önemlidir.
Tüketiciler daha resmi bir dille temas kurmayı önemsemektedir. Destek dilinin formal bir seviyede olmasına özen gösterilmektedir.
Kaynak: Almanya Kültürü Rehberi & Almanya'da İş Yapma Rehberi
Mısır'da yanıltıcı reklamlara karşı koruma çeşitli yasalar ve yönetmeliklerle desteklenmektedir.
E-ihracatta vergilendirme, satışın nerede gerçekleştiğine ve malın nerede teslim edildiğine bağlı olarak değişmektedir.
Mısır’da mukim firmalar Mısır içi ve yurtdışından elde etkileri gelirler ile mukim olmayıp Mısır’da daimi işyeri (yukarıda açıklanmıştır) bulunduran firmalar Mısır içinde elde ettikleri gelirlerinde kurumlar vergisine tabidirler. Kurumlar vergisi oranı %22,5 oranında uygulanmaktadır.
Mısır’da uygulanan standart KDV oranı %14’tür. Vergi kapsamına giren her türlü mal ve hizmet üzerinden alınmaktadır. Bunlar dışında vergi oranları, eşya ve eşyanın geldiği ülke, işlem yapılan yere göre değişmekle birlikte ek mali yükümlülük ve fon alınmaktadır.
Mısır Gümrük İdaresi web sitesini https://www.customs.gov.eg/ ve https://www.nafeza.gov.eg/en/tarrif linklerini ziyaret ederek güncel gümrük tarifelerine ziyaret ederek güncel gümrük tarifelerine ulaşabilirsiniz.
Ticaret Bakanlığı web sitesinde Mısır ile ilgili güncel ticaret verileri ve sektörel bilgiler de bulabilirsiniz: https://www.kolayihracat.gov.tr/ulkeler/misir
Yatırım yapmayı veya Mısır'da iş kurmayı düşünüyorsanız, daha fazla bilgi için Müsavire Danışın uygulamasından Ticaret Müşavirleri ve Ateşesi ile iletişime geçebilirsiniz. https://musaviredanisin.ticaret.gov.tr/giris/?next=/anasayfa/
İthalat üzerinden alınmakta olan gümrük vergisi tarifesi %5 ile %60 arasında değişmektedir.
Mısır’da değeri 2.000 ABD doları üzerinde olan ve banka üzerinden yapılan ödemelerde, işlemi yapan banka tarafından ilgili formun doldurulduktan sonra gümrük idaresine ithalatçı firmalar tarafından ibraz edilmesi gerekmektedir.
Ayrıca Mısır’ın taraf olduğu ticaret anlaşmaları kapsamında dünyada da çok geniş pazarlara giriş olanağı sağlamaktadır. Bu anlaşmalar;
Kaynak: https://www.kolayihracat.gov.tr/ulkeler/misir https://ticaret.gov.tr/data/5eff1fb813b87612f80cb90f/MISIR pazar bilgileri 2024.pdf?utm_source
Dünya ithalatında %0,03 oranında paya sahiptir.
Türkiye ile Mısır arasında Serbest Ticaret Anlaşması (STA) bulunmakta, bu sayede Mısır’a ihraç edilen ürünler gümrük vergisinden muaf tutulmaktadır. Türkiye ile Mısır arasında ayrıca “Çifte Vergilendirmeyi Önleme” anlaşması yürürlüktedir.
Kaynak: https://www.kolayihracat.gov.tr/ulkeler/misir https://cpa.gov.eg/ar-eg/
Gümrük Beyannamesi’ne göre yapılan gönderinin içerisinde aşağıdaki belgelerin bulunması gerekmektedir:
Ayrıca, Mısır'ın uyguladığı Üretici Kayıt Sistemi (ÜKS) kapsamında, belirli ürün gruplarında ihracat yapacak firmaların önceden kayıt yaptırmaları ve geçerlilik süresi olan belgelerini (örneğin, ISO belgeleri) güncel tutmaları gerekmektedir.
Faturada aşağıdaki bilgiler mutlaka yer almalıdır:
Mısır’a ithalat yapılırken gerekli olan belge ve standartlara ilişkin bilgilere https://www.goeic.gov.eg/en ve https://www.eos.org.eg/en linklerinden ulaşabilirsiniz.
Tüm belgelerin Arapça, Fransızca veya İngilizce, ayrıca ilgili belgelerin ıslak imzalı veya elektronik imzalı olması gerekmektedir.
Şirketinizi koruma altına almak için marka tescili, patent gibi konularda mutlaka Mısır İletişim Bakanlığı'na bağlı İTİD kurumuna başvuru yapılması gerekmektedir. Başvurular, doğrudan bu kuruma veya Mısır'da faaliyet gösteren yetkili patent ve marka vekilleri aracılığıyla yapılmaktadır. https://itida.gov.eg/english/Pages/default.aspx
Ayrıca, Mısır'ın Madrid Protokolü'ne üye olması sayesinde, uluslararası marka tescil başvuruları Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü (WIPO) üzerinden de gerçekleştirilebilmektedir.
Madrid protokolü kapsamında farklı dillere ait alfabelerde de markanızın korunmasına dikkat etmeniz önem taşımaktadır.
Detaylı bilgi ve kaynakça için aşağıdaki kaynağı ziyaret etmenizi öneririz;
Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü (WIPO) & Avrupa Patent Ofisi (EPO) https://www.wipo.int/portal/en/index.html
Taşıma ve Depolamada Ürün Boyutları
Ürün boyutları ve ağırlığı, nakliye ve depolama maliyetlerini etkilemektedir. Aynı şekilde pazar yerleri için çeşitli koli boyutu kısıtlamaları da bulunmaktadır.
Örneğin; ICTOS’un standart gönderim seçeneği için maksimum boyutlar şöyledir:
E-ihracat için ürününüzü gönderme seçeneği büyük önem arz etmektedir. Satış yapacağınız platform bir pazaryeri ise sipariş karşılama hizmetinin olması belirleyici olacaktır. Türkiye ve Mısır arasında en çok kullanılan taşıma yöntemi deniz yoludur.
Nakliye ücreti ve teslimat süreleri aşağıdaki kriterlere göre değişiklik göstermektedir:
Akdeniz ve Kızıldeniz üzerinden Hint Okyanusu’nu birbirine bağlayan Suveyş Kanalı’na sahip olan Mısır’da önemli ticaret rotaları bu iki ana güzergahtan oluşmaktadır.
Lojistik ve ulaşım altyapısının güçlü olduğu, stratejik olarak konumlanmış bu lokasyonlar arasında; İskenderiye Limanı, Port Said Limanı, Süveyş Limanı, Dimyat Limanı, Sukhna ve oktobar kuru limaları ve Kahire öne çıkmaktadır. Her lokasyonun kendine özgü avantajları vardır ve işletmenizin ihtiyaçlarına göre en uygun olanı seçmek önem taşımaktadır.
Pazaryeri Sipariş Karşılama ve Depolama Hizmeti Nasıl Çalışır?
1. Ürünlerinizi ilgili pazar yerinin belirteceği lokasyona göndermelisiniz.
2. Ürünleriniz ilgili pazar yerini tarafından teslim alınıp depolanmaktadır.
3. Satış oldukça pazar yeri tarafından ürünleriniz müşteriye gönderilmektedir.
4. Müşteriye son teslim işlemini ilgili pazar yeri sizin adınıza yapacaktır.
Mısır'da ürün standartları ve paketleme ile ilgili uygulamalar, Ticaret ve Sanayi Bakanlığı'na bağlı Standartlar Genel İdaresi tarafından yönetilmektedir. Standartların uygulanması Sağlık Bakanlığı, Tarım Bakanlığı ve İthalat İhracat Kontrol Genel Teşkilatı (GOEIC) gibi kurumlar tarafından denetlenmektedir. Ürün paketleme ve etiketleme süreçlerinde Arapça ürün bilgileri, menşe ülke, üretim ve son kullanma tarihleri gibi detayların eksiksiz bulunması zorunludur. Gıda ve et ürünlerinde doğrudan menşe ülkeden yükleme, ahşap ambalajlarda zararlılardan arındırma sertifikası gibi katı kurallar uygulanmaktadır. Ayrıca tekstil ve makinelerde ürün etiketleme ve katalog gereklilikleri zorunludur. Kalite kontrolünde standart eksiklikleri, ithalat mevzuatının belirsizliği ve gümrük prosedürlerindeki bürokrasi ihracatı zorlaştıran faktörlerdir.
EPR: Genişletilmiş Üretici Sorumluluğu (Extended Producer Responsibility)
Ek olarak bu konuya ilişkin geleneksel ihracat koşulları için Ticaret Bakanlığına ait https://www.kolayihracat.gov.tr/ulkeler/misir
adresinden detaylı bilgi alabilirsiniz.
Etiketlerde aşağıdaki bilgiler yer almalıdır:
Ürün içeriklerinizin satış yaptığınız platformlarda kullanılan teknolojiye uygunluğunu göz önünde bulundurmayı unutmayın.
Mısır'ın en büyük e-ticaret platformlarından biridir. Ürünlerin milyonlarca potansiyel müşteriye ulaşmasını sağlamaktadır. Aynı zamanda geniş ağı, kolay kurulum imkânı, güvenilir marka bilinilirliği, düşük başlangıç maliyeti, teknik destek ağı gibi avantajlar sunmaktadır.
245 milyon ABD dolarıdır.
Elektronik, Hobi, Moda, Kendin yap ürünleri, Kişisel bakım ürünleri, Mobilya ve ev eşyaları.
Lojistik & Kargo
Kendi kargonuzu gönderebilir (FBM) veya Amazon'un FBA (Fulfillment by Amazon) hizmetini kullanabilirsiniz. FBM (Fulfillment by Merchant) ile ilgili detaylı bilgiye Profesyonel Çözüm Ortakları sayfasından ulaşabilirsiniz.
Teslimat ve Ödeme
Satışı Yapılabilecek Ürünler
Amazon Mısır ile ilgili bilgi almak için Satıcı Yardım Merkezi ya da Amazon’da genel olarak satışı yapılabilecek ürünlerle ilgili genel politikaları öğrenmek için bu linki ziyaret edebilirsiniz.
Gerekli Belgeler
Platformda satış yapabilme modeli kapalıdır. Bu sebeple bir şirket sahibi olmanız ya da kurmanız gerekmektedir.
Satıcı Hesabı Türleri
Komisyon oranları ve abonelik ücretleri değişkenlik göstermektedir. En güncel bilgilere https://sell.amazon.eg/pricing?ref_=sdeg_soa_hp_pricing#referral-fees linkinden ulaşabilirsiniz.
Noon, Mısır'ın en büyük e-ticaret platformlarından biridir. Yerel pazara hakimiyeti ve popülerliği sayesinde ürünlerin milyonlarca potansiyel müşteriye ulaşmasını sağlamaktadır. Aynı zamanda diğer pazaryerlerine kıyasla düşük komisyon oranlarıyla rekabet avantajı sunabilmektedir.
Elektronik, Moda, Ev ve Mutfak Gereçleri, Kitaplar, Kişisel Bakım Ürünleri
Lojistik & Kargo
Kendi kargonuzu gönderebilir (FBM) veya Noon’un Noon Express Hizmetini de kullanabilirsiniz.
Teslimat ve Ödeme
Satışı Yapılabilecek Ürünler
Satışı yapılabilecek veya yasaklı, kısıtlı ürünlerle ilgili bilgiye platforma üye olduktan sonra ulaşabilirsiniz.
Gerekli Belgeler
Platformda satış yapabilmek için giriş modeli kapalı modeldir. Bir şirket sahibi olmanız gerekmektedir.
Afrika bölgesinin en büyük e-ticaret platformlarından biridir. Ürünlerin milyonlarca potansiyel müşteriye ulaşmasını sağlamaktadır. Aynı zamanda kapsamlı lojistik ağı, yerel pazar bilgisi, düşük başlangıç maliyeti, teknik destek ağı gibi avantajlar sunmaktadır.
59 milyon ABD doları
Elektronik, Moda, Ev ve Mutfak Gereçleri, Süper Market Ürünleri, Kişisel Bakım Ürünleri
Lojistik & Kargo
Kendi kargonuzu gönderebilir (FBM) veya Jumia’nın Jumia Logistics Services (JLS) hizmetini kullanabilirsiniz.
Teslimat ve Ödeme
Satışı Yapılabilecek Ürünler
Satışı yapılabilecek veya yasaklı, kısıtlı ürünlerle ilgili bilgiye platforma üye olduktan sonra ulaşabilirsiniz.
Gerekli Belgeler
Platformda satış yapabilmek için giriş modeli kapalı modeldir. Bir şirket sahibi olmanız gerekmektedir.
Bütüncül kanal, müşterilerle tutarlı ve bütünleşik bir deneyim sunmak için birden fazla satış kanalını entegre eden bir pazarlama stratejisidir. Mısır’da Carrefour Mısır, IKEA Mısır gibi bütüncül kanallı platformlar bulunmaktadır.
Bu linkten e-ihracat desteklerine ve Sipariş Karşılama Hizmeti veren pazaryerleri gibi bilgilere ulaşabilirsiniz
Resmi Ölçü Birimi: Mısır'da kullanılan resmi ölçü birimi Uluslararası Birimler Sistemi'dir (SI). Bu sistem, metre, kilogram, celsius (°C) ve saniye gibi temel birimlere dayanır.
Ürün açıklamaları Arapça yazılmalıdır. Açıklama metinleri sade ve anlaşılır bir dille yazılmış, açıklayıcı ve bilgilendirici olmalıdır. İngilizce özellikle genç nüfus ve eğitimli kesim arasında yaygındır. Arapça ile birlikte İngilizce yazılan içerikler daha geniş bir kitleye ulaşmak için faydalı olabilmektedir. Ürün görselleri hazırlanırken Mısır'ın kültür ve değerlerine hassasiyet gösterilmesi gerekmektedir.
Fiyatlandırma Detayları
Dikkat etmeniz gereken küresel dinamikler aşağıda sıralanmıştır:
1. Ürün maliyeti,
2. Pazarlama maliyeti,
3. İade oranlarının maliyete etkisi,
4. Lojistik maliyetler,
5. Vergiler,
6. Ödeme ve tahsilat sistem maliyetleri,
7. Rakip fiyatları,
8. Psikolojik fiyatlama etkenlerinin kullanımı (Örnek olarak, bir ürünün fiyatını 100 Mısır lirası yerine 99,99 Mısır lirası olarak belirlemek verilebilir).
Harvard Business School tarafından yapılan e-ticaret fiyatlandırma stratejileri araştırmasına göz atmanız tavsiye edilir.
Mısır'da sosyal medya kullanımı oldukça yaygındır. Facebook, WhatsApp ve Instagram popüler sosyal medya platformlarıdır. E-ticaret kampanyalarınızda sosyal medyayı kullanarak hedef kitlenize ulaşabilir ve satışlarınızı artırabilirsiniz.
E-ticaret müşterileri, satın alma kararlarını vermeden önce ürün incelemelerini okumaya önem vermektedirler. Mısır e-ticaret müşterileri fiyat hassasiyeti göstermektedir. Dönemsel indirimler, özel gün kampanyaları (Ramazan, Bayram) ve toplu alımlarda yapılan indirimler satın alma kararlarını etkileyen faktörlerdir. Ürünlerinizin fiyatlarının rekabetçi olduğundan ve müşterilerinize indirimler ve promosyonlar sunduğunuzdan emin olmanız tavsiye edilmektedir.
Markaların Mısır’da başarılı olabilmesi için yerel tüketicilerin marka ve kalite algısını anlamaları gerekmektedir. Satıcıların bu duruma yönelik hassasiyet geliştirmeleri çok önemlidir.
Tüketiciler için, ürünün kalitesi ve işlevselliği oldukça önem taşımaktadır. Ayrıca, tüketicilerin gösterişçi tüketim eğilimleri ve marka farkındalıkları, küresel marka tercihleri üzerinde etkili olmaktadır. Onlar için markanın itibarını değerlendirmek önemlidir.
Ülkeyi ziyaret etmeyi düşünüyorsanız Kolay İhracat Platform’undaki “Ülkelerin İş Kültürü” bölümünü ziyaret ediniz.
BrightLocal: Yerel işletmelerin çevrimiçi varlıklarını optimize etmelerine ve yerel aramalarda üst sıralarda yer almalarına yardımcı olmaktadır.
GeoRanker: Gelişmiş bir yerel SEO (Google Haritalar) sıralama izleme aracı olarak öne çıkmaktadır.
SocialEye: Sosyal medya platformlarındaki etkileşimleri izleyerek markaların çevrimiçi itibarlarını yönetmelerine yardımcı olmaktadır.
BrandBaker: Platform, sosyal medya içerik planlaması ve analizleri konusunda işletmelere destek sağlamaktadır.
Yaoota: Mısır'ın önde gelen fiyat karşılaştırma sitelerinden biridir. Kullanıcıların çeşitli e-ticaret sitelerindeki ürünlerin fiyatlarını karşılaştırarak en uygun teklifi bulmalarını sağlamaktadır.
Pricena Egypt: Elektronikten modaya, ev eşyalarından kozmetiğe kadar geniş bir ürün yelpazesinde fiyat karşılaştırması yapma imkanı sunmaktadır.