Polonya

Polonya

Genel Bilgiler

Genel Nüfus Bilgisi
Nüfus 37.519 Milyon
Nüfus Tipi Yaşlanan
Para Birimi Polonya Zlotisi (PLN) zł
Nüfus Oranı
Kadın
%51.6
Erkek
%48.4
Nüfus Yaş Dağılımı
Nüfus Yaş Dağılımı
Nüfus Etnik Dağılımı
Nüfus Etnik Dağılımı
Konuşulan Diller
Konuşulan Diller
Ticari Cazibe Faktörleri

Yıllık Ekonomik Büyüme

  • GSYH (Nominal) Sıralaması: 17

  • GSYH (PPP) Sıralaması: 13

  • Nominal Gayri Safi Yurt İçi Hasıla: 811.23 milyar ABD doları (2023)

  • Yıllık Ekonomik Büyüme: %0,3 (2023).

  • Kişi Başı Harcama Tutarı: 4.671 ABD doları (2023)

  • Hane Başı Harcama Tutarı: 30.770 ABD doları (2023)

Kaynak: Poland | Economic Indicators, Historic Data & Forecasts | CEIC Poland GDP, current U.S. dollars - data, chart | TheGlobalEconomy.com https://www.imf.org/-/media/Files/Publications/CR/2023/English/1POLEA2023001.ashx Poland Household Expenditure per Capita, 1995 – 2024 | CEIC Data

E-Ticaretin 2023 Yılındaki Hacmi

E-ticaret harcamalarının 2023 yılı toplam hacmi: 40.40 milyar ABD dolarıdır.

Perakendenin Son 2 Yıldaki Büyüme Hacmi

E-ticaretin 2022 yılında perakende hacmi içindeki payı % 14,9 iken 2023 yılında %10,1'dir.

Kaynak: Forecasts: EMARKETER Estimates and Historical Data

 

E-Ticaret Kullanım Oranı/Nüfus 

2023 yılı verilerine göre:

  • E-ticaret kullanıcısı: 15.3 milyon,

  • Toplam nüfusa göre e-ticaret kullanıcısı oranı: %40.8,

  • Cinsiyet bazlı e-ticaret kullanıcısı oranı: %52’si kadın, %48’i erkek.

 Kaynak: Bakanlık Yurt Dışı Temsilcisi

  • Mobil Cihaz Kullanım Oranı

    %97.9

  • İnternet Kullanım Oranı

    %88.1

  • İş Yapılabilirlik Endeksi

    4/5

  • Lojistik Performans Endeksi

    3/5

Ödeme Yöntemleri

En Sık Tercih Edilen Ödeme Yöntemleri

Hızlı banka transferleri Mobil ödeme (BLIK)

Çevrim İçi Alışverişlerde Tercih Edilen Ödeme Yöntemleri:

Banka Kartları Kredi Kartları Mobil Ödemeler

Otomatik Ödemelerde Tercih Edilen Yöntemler

Otomatik Ödemelerde Tercih Edilen Yöntemler Przelewy24 Otomatik Ödemelerde Tercih Edilen Yöntemler PayU Otomatik Ödemelerde Tercih Edilen Yöntemler Dotpay

Mobil Ödeme Çözümleri

Mobil Ödeme Çözümleri Blik Mobil Ödeme Çözümleri Apple Pay Mobil Ödeme Çözümleri Google Pay

Dikkat Edilmesi Gerekenler

  • Yasal Düzenlemeler ve Uyum

    E-ticaret yapmak için temelde dikkat edilmesi gereken unsurlar şöyledir:

    • Avrupa Birliği Düzenlemeleri

    • Polonya yerel yasal düzenlemeleri

  • Veri Güvenliliği ve Gizlilik

    Polonya, Avrupa Birliği’nde veri güvenliği ve gizliliği için uygulanan Genel Veri Koruma Politikaları düzenlemelerini (GDPR), Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (Data Protection Act) adı altında 2018 yılında hayata geçirmiştir. Bu kanun Polonya'ya özgü bazı ek hükümler içermektedir.

    Polonya'da e-ticaret yapıyorsanız, müşterilerinizin kişisel verilerini korunması için hem GDPR’ye hem de Kişisel Verilerin Korunması Yasası'na (Data Protection Act) uygun şekilde işlemeniz gerekmektedir.

    ÖNERİ

    Eğer satışlarda kendi web sitenizi kullanıyorsanız teknik olarak mutlaka verileri şifrelemek için SSL/TLS gibi güvenlik protokolleri kullanmanız tavsiye edilir. Veri erişimini kontrol etmek için yetkilendirme ve kimlik doğrulama sistemleri kullanın. GDPR’ye göre olgunlaştırılmış, “Veri İhlallerini” tespit edin. Bunlara yanıt vermek için sistemler ve prosedürler oluşturun. Bunları web sitenizde yayınlayın.

    Veri Güvenliliği ve Gizlilik
  • Tüketici Hakları
    • Garanti ve İade Politikaları

      İade ve Garanti:

      • Tüketiciler, 14 gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin çevrim içi satın aldıkları ürünleri iade edebilmektedirler.

      • Satıcı, iade edilen ürünün tutarını 14 gün içinde tüketiciye ödemek zorundadır.

      • Satıcı, iade, nakliye masraflarını karşılayabilir veya tüketiciye bu masrafları iade edebilmektedirler.

      • Polonya'da ve Avrupa Birliği’nde ürünler yasal garanti kapsamında en az 2 yıl garantilidir.

       

      İade İstisnaları:

      • Özel siparişle üretilmiş ürünler,

      • Dijital içerik (örneğin, e-kitap, müzik veya video),

      • Açılmış veya kullanılmış kozmetik ürünler,

      • Hijyenik ürünler (örneğin, iç çamaşırı veya tıraş bıçakları),

      • Hızla bozulan veya son kullanma tarihi yaklaşan ürünler.

       

      Kaynak: Polonya Ekonomi ve Rekabet Ofisi: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów  

      Garanti ve İade Politikaları
    • Satıcıların Mutlaka Dikkat Etmesi Gereken Şekil Şartları ve Konular

      Satıcılar, ürün iade politikalarını ve bu hakkın nasıl kullanılacağını net bir şekilde açıklamak zorundadır. Ürün açıklamaları yanıltıcı olmamalıdır ve fiyat, özellikler, garanti gibi bilgilerin tam olması gereklidir. Ayrıca, alıcıya her zaman fatura sağlanmalıdır.

      Kaynak: Polonya Ticaret ve Yatırım Ajansı: Home ve Polonya Hükümeti Girişimi: Poland in the US - Poland in US - Gov.pl website

      Satıcıların Mutlaka Dikkat Etmesi Gereken Şekil Şartları ve Konular
    • Satış Sonrası Teknik Destek ve Hizmet Dili

      Çevrim içi mağazanızın Lehçe dil seçeneğinin olması önemlidir. Satıcılar, ürünün satıldığı ülkenin resmi dilinde hizmet sunmak zorundadır. Satış sonrası hizmetlerde doğru, hızlı, resmi, detaylı ve güvenilir olmak önemlidir.

       

      Aynı zamanda kullanılan dilin anlaşılır, açık, kibar ve profesyonel olması beklenmektedir.

       

      Kaynak: Polonya Tüketici Hakları Yasası: Consumer protection ve Polonya Ticaret ve Yatırım Ajansı: Home

      Satış Sonrası Teknik Destek ve Hizmet Dili
    • Yanıltıcı Reklamlara Karşı Koruma
  • Vergilendirme

    E-ihracatta vergilendirme, satışın nerede gerçekleştiğine ve malın nerede teslim edildiğine bağlı olarak değişmektedir.

    Yerel Satışlar:

    • Polonya'da yerleşik olan tüm e-ticaret satıcıları, satışlarından elde ettikleri gelir üzerinden kurumlar vergisi ödemek zorundadır. Kurumlar vergisi oranı %19'dur.

    Uluslararası Satışlar:

    • Polonya’da yerleşik olmayan ve Polonya’da sabit bir işyeri bulundurmayan satıcılar, Polonya'da elde ettikleri satış gelirlerinin %20'sini Polonya'da kurumlar vergisi olarak ödemek zorundadır.

     

    Kaynak: Polonya Maliye Bakanlığı Web Sitesi Adresi: Ministerstwo Finansów - Portal Gov.pl

    İPUCU

    KDV ve Gümrük Vergileri dışında bir önceki yıla ait gelirinizi beyan etmek için vergi beyannamesi doldurmanız gerekmektedir.

    İPUCU

    Polonya Gümrük/Vergi İdaresi web sitesinden güncel gümrük tarifelerine ulaşabilirsiniz.

    ISZTAR4 - Home page of the Customs tariff portal

    İPUCU

    Ticaret Bakanlığı web sitesinde Polonya ile ilgili güncel ticaret verileri ve sektörel bilgiler de bulabilirsiniz: Genel Bilgiler  

    İPUCU

    Yatırım yapmayı veya Polonya'da iş kurmayı düşünüyorsanız, bu konuda profesyonel hizmet veren Hukuk ve danışmanlık şirketlerinden yardım alınmanızı öneririz.

    • Gümrük Vergileri

      Kişisel kullanım için ithal edilen ürünlerin gümrük değeri 150 avroyu geçmediği sürece gümrük vergisinden muaftır.

      Hediyelerin gümrük değeri 50 avroyu geçmediği sürece gümrük vergisinden muaftır.

      150 avro üzerindeki ürünler için: Polonya Gümrük İdaresi web sitesi: Customs Tariff - puesc.gov.pl

       

      Import One Stop Shop IOSS, Avrupa Birliği (AB) 150€ altı gönderiler için KDV'yi kolayca beyan etmenizi ve ödemenizi sağlayan bir sistemdir. Bu sistem, e-ticaret satıcıları için önemli avantajlar sunmaktadır.

      Bu avantajlar aşağıda gösterilmiştir:

       

      • Basitleştirilmiş KDV beyanları: Tek bir IOSS beyanı ile tüm AB ve İngiltere'ye gönderilen 150€ altı gönderiler için KDV beyan edilebilmektedir.

      • Zaman tasarrufu: Farklı ülkelerde ayrı ayrı KDV beyanlarında bulunmaya gerek duyulmamaktadır.

      • Maliyet tasarrufu: IOSS kullanarak, her ülkede ayrı ayrı KDV beyanı sunmanın getirdiği ek maliyetlerden tasarruf edilebilmektedir.

      • Daha az gecikme: IOSS beyanları elektronik olarak sunulduğundan, gönderilerin gümrükte gecikme yaşama olasılığı daha düşüktür.

       

      Aşağıda listelenen ürünler gümrük vergisinden muaftır fakat bu ürünlere azaltılmış olarak %8 ve %5 oranlarında KDV uygulanmaktadır.

      • Kitaplar,
      • Gıdalar,
      • İlaçlar vb.

       

      Gümrük vergisi oranları ürünün türüne ve menşe ülkesine göre değişiklik göstermektedir.

       

      Kaynak: Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Bakanlığı Polonya Pazar Bilgileri: Genel Bilgiler

      İPUCU

      KDV ve Gümrük Vergileri dışında bir önceki yıla ait gelirinizi beyan etmek için vergi beyannamesi doldurmanız gerekir

      Gümrük Vergileri
    • İthalat Kotaları ve Gümrük Muafiyetleri

      Dünya ithalatında %1.4 oranında paya sahip olup, dünya sıralamasında 21. ülke konumundadır.

      • Mikro ihracat kapsamında gönderilen ürünlerin maksimum ağırlığının 300 kg’ı olması ve değerinin 15 bin avroyu geçmemesi gerekmektedir.

       

      Kaynak: Dünya Ticaret Örgütü: World Trade Organization - Global tradeWorld’s Top Imports: Products and Countries

      Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Bakanlığı: Genel Bilgiler Trade Map - List of exporters for the selected product (All products)

    • Belge Gereksinimleri

      Gümrük Beyannamesi’ne göre yapılan gönderinin içerisinde aşağıdaki belgeler gerekmektedir: 

      • Ticari fatura,
      • Gümrük beyannamesi,
      • Paketleme listesi,
      • Ürüne ilişkin belgeler,
      • Ürünlerin menşei şahadetnamesi.

       

      Faturada aşağıdaki bilgiler mutlaka yer almalıdır:

      • Ürünlerin detaylı tanımı,
      • Gümrük kodu,
      • Miktarı,
      • Değeri,
      • HS kodu.

       

      Gümrük beyannamesinde aşağıdaki bilgiler yer almalıdır:

      • Gönderenin ve alıcının bilgileri,
      • Ürünlerin detaylı tanımı,
      • Gümrük kodu,
      • Miktarı,
      • Değeri,
      • HS kodu.

       

      Paketleme listesinde aşağıdaki bilgiler yer almalıdır:

      • Gönderilen ürünlerin detaylı tanımı,
      • Miktarı,
      • Paketlerin ağırlığı.

       

      Kaynak: Gümrük İşlemleri ve Polonya Gümrük İdaresi web sitesi: https://www.mazowieckie.kas.gov.pl/mazowiecki-urzad-celno-skarbowy-w-warszawie/wiadomosci/komunikaty/-/asset_publisher/i3dT/content/id/11840196

      Polonya Ticaret ve Yatırım Ajansı web sitesi: Strona główna

      DİKKAT

      Tüm belgelerin Lehçe veya İngilizce, ayrıca ilgili belgelerin ıslak imzalı veya elektronik imzalı olması gerekmektedir.

  • Fikri Mülkiyet ve Koruma

    Şirketinizi koruma altına almak için marka tescili, patent gibi konularda mutlaka Polonya Patent Ofisi (Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej), telif hakları için Kültür ve Ulusal Miras Bakanlığı (Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego)’ya başvuru yapmanız gerekmektedir.

     

    Polonya, Madrid Protokolü üyesidir. Markanız, başvuru yaptığınız takdirde protokol kapsamındaki ülkelerde de korunacaktır.

     

    Kaynak:  Polonya Fikri Mülkiyet Ofisi (GPTO) Strona główna | Urząd Patentowy RP,  Avrupa Birliği Fikri Mülkiyet Ofisi (EUIPO): https://euipo.europa.eu/ohimportal/en

    DİKKAT

    Madrid protokolü kapsamında farklı dillere ait alfabelerde de markanızın korunmasına dikkat etmeniz önem taşımaktadır.

    ÖNERİ

    Detaylı bilgi ve kaynakça için aşağıdaki kaynakları ziyaret etmenizi öneririz;

    Polonya Fikri Mülkiyet Ofisi (UPRP) & Avrupa Birliği Fikri Mülkiyet Ofisi (EUIPO): https://euipo.europa.eu/ohimportal/en & Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü (WIPO) & Avrupa Patent Ofisi (EPO) WIPO - World Intellectual Property Organization

  • Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi

    Taşıma ve Depolamada Ürün Boyutları

    Ürün boyutları ve ağırlığı, nakliye ve depolama maliyetlerini etkilemektedir. Aynı şekilde pazar yerleri için çeşitli koli boyutu kısıtlamaları da bulunmaktadır.

     

    Örneğin; Raben Group’un standart gönderim seçeneği için maksimum boyutlar şöyledir:

    • Uzunluk + En + Yükseklik = 120 cm x 80 cm x 80 cm

    • Lojistik, Depolama ve Dağıtım Ağları

      E-ihracat için ürününüzü gönderme seçeneği büyük önem arz etmektedir. Satış yapacağınız platform bir pazaryeri ise sipariş karşılama hizmetinin olması belirleyici olacaktır.

       

      Nakliye ücreti ve teslimat süreleri aşağıdaki kriterlere göre değişiklik göstermektedir: 

      • Seçilen taşıma türüne,

      • Varış noktasına,

      • Paket boyutuna/ ağırlığına.

       

      Lojistik ve ulaşım altyapısının güçlü olduğu, stratejik olarak konumlanmış bu lokasyonlar arasında; Varşova, Łódź, Gdańsk ve Gdynia limanları ve Poznań öne çıkmaktadır. Her lokasyonun kendine özgü avantajları vardır ve işletmenizin ihtiyaçlarına göre en uygun olanı seçmek önem taşımaktadır.

       

      Pazaryeri Sipariş Karşılama ve Depolama Hizmeti Nasıl Çalışır?

      1. Ürünlerinizi ilgili pazar yerinin belirteceği lokasyona göndermelisiniz.

      2. Ürünleriniz ilgili pazar yerini tarafından teslim alınıp depolanmaktadır.

      3. Satış oldukça pazar yeri tarafından ürünleriniz müşteriye gönderilmektedir.

      4. Müşteriye son teslim işlemini ilgili pazar yeri sizin adınıza yapacaktır. 

      ÖNERİ

      Profesyonel çözüm ortakları sayfasını ziyaret ederek ilgili firma bilgilerine ulaşabilirsiniz. Olası maliyetlere ilişkin ilgili firmaların hesaplama araçlarını kullanabilirsiniz.

      İPUCU

      Polonya'da birçok üçüncü taraf lojistik (3PL) firması, depolama hizmeti sunmaktadır. Kendi deponuzu kurmak da mümkündür ancak bu daha yüksek bir yatırım gerektirmektedir.

    • Paketleme, Ambalaj Standartları ve İlgili Zorunluluklara İlişkin EPR Detayları

      Ambalaj ve paketleme konuları için belirli standartlar ve yönetmelikler mevcuttur.

       

      EPR: Genişletilmiş Üretici Sorumluluğu (Extended Producer Responsibility)

      İPUCU

      Ürünlerin güvenli ve çevre dostu bir şekilde paketlenmesi çok önemlidir.

      ÖNERİ

      Paketleme standartlarına ilişkin aşağıdaki resmi linklerde güncel bilgilere erişebilirsiniz.

      Polonya gümrük sitesi web adresi Służba Celno-Skarbowa - Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji - Portal Gov.pl .

      ÖNERİ

      Ek olarak bu konuya ilişkin geleneksel ihracat koşulları için Ticaret Bakanlığına ait Polonya Ülke Analizi - Kolay İhracat Platformu

       adresinden detaylı bilgi alabilirsiniz.

    • Yerel Dilde Etiketleme

      Etiketlerde aşağıdaki bilgiler yer almalıdır:

      • Ürünün adı,

      • Ürün içeriği,

      • Üretim tarihi,

      • Menşei ülke,

      • İçerik ve malzeme bilgileri,

      • Son kullanma tarihi,

      • Kullanım talimatları,

      • Yasal uyarılar ve güvenlik bilgileri,

      • Üreticinin bilgileri yer almalıdır. 

      Yerel Dilde Etiketleme

Platformlar

Allegro
Amazon
Yerel Pazaryeri
Neden Allegro’da Satış?
Pazaryerine Git

Polonya’nın en büyük e-ticaret platformlarından biridir. Yerel pazarda yüksek güvenilirlik ve marka bilinilirliği sunmasından dolayı geniş kitlelere erişilebilirlik sağlamaktadır. Aynı zamanda kolay kurulum imkânı, düşük başlangıç maliyeti gibi avantajlar sunmaktadır.

Pazar Payı

Polonya'daki e-ticaret pazarında %43,4'lük pazar payına sahiptir. 

2023 GSV:

54.8 milyar Polonya zlotisi

Aktif Müşteri Sayısı:

20 milyondan fazla

En Çok Satan Ürün Kategorileri:

Ev ve Bahçe Dekorasyon Elektronik, Moda ve Tekstil, Çocuk ürünleri, Kozmetik ve Kişisel Bakım.

Lojistik & Kargo

Allegro, satıcıların ürünlerini alıcılara teslim etmelerine yardımcı olmak için çeşitli teslimat hizmetleri sunmaktadır. Bu hizmetler arasında One Fulfillment, Smart, Allegro Paczki ve Allegro Logistics yer almaktadır.

Kaynak: Allegro Yardım Merkezi: https://allegro.pl/pomoc/

Müşteri Demografisi

  • Müşterilerin %53’ü erkek, %47’si kadındır.

  • Müşterilerin ortalama yaşı 34’tür.

  • Müşterilerin %68'i şehirlerde yaşamaktadır.

Teslimat ve Ödeme

Smart ve Allegro Logistics gibi teslimat süreleri 2-3 gün olan hizmetlerinin yanında alternatif teslimat hizmetleri de sunmaktadır.

Bununla birlikte One Fulfillment hizmeti de teslimatla ilgili çeşitli gün seçenekleri sunmaktadır.

Kredi kartı, banka havalesi (Przelewy24), Blik, Nakit teslimatta ödeme, Allegro Pay gibi ödeme seçenekleri bulunmaktadır.

Kaynak: Allegro Yardım Merkezi: https://allegro.pl/pomoc/

Genel Bakış

  • Platformda 500 milyondan fazla ürün listelenmektedir.

  • Şirket bünyesinde her gün 1,15 milyon  paket gönderilmektedir.

  • Ortalama her saniye 36 ürün satılmaktadır.

  • Platformda 150 binden fazla satıcı bulunmaktadır.

  • Mobil uygulaması 15.5 milyondan fazla kez indirilmiştir.

  • Allegro.pl’da "Asystent Allegro"sesli asistanını bulunmaktadır.

  • 4 lojistik merkezine sahiptir.

Satışı Yapılabilecek Ürünler

Gerekli Belgeler

  • Kimlik belgesi,

  • Vergi numarası,

  • Polonya banka hesap bilgileri,

  • İmza Sirküleri

  • Ürünler için gerekli belgeler (örneğin, faturalar, garanti belgeleri)

Platformda satış yapabilmek için giriş modeli açık modeldir. Herhangi bir şirket kurmanız gerekmemektedir.

Satıcı Hesabı Türleri

  • Bireysel Satıcı Hesabı: Abonelik ücreti bulunmaktadır. Her satış için komisyon alınmaktadır. Genellikle bireysel satıcılar tarafından kullanılmaktadır. Düşük işlem hacmi olan satıcılar için uygundur.
  • Profesyonel Satıcı Hesabı: Abonelik ücreti bulunmaktadır. Her satış için komisyon alınmaktadır. Şirketler ve yüksek hacimli satıcılar için daha uygundur. Daha fazla satış aracı ve özellikten faydalanma imkanı sunmaktadır.

Komisyon oranları ve abonelik ücretleri değişkenlik göstermektedir. En güncel bilgilere ulaşmak için satıcı olarak kayıt yapılması gerekmektedir. Detaylı bilgiye https://allegro.pl/kampania/zacznij-sprzedaz#oplaty-d web sitesinden bilgi ulaşabilirsiniz.

Sosyal Medya Hesap ve Etkileşim Bilgileri

Dijital Platform

Toplam Takip

Etkileşim Oranı

Facebook

7.2 milyon

%2,5

Instagram

1.5 milyon

%2,2

X (Twitter)

1.3 milyon

%1,8

Youtube

500 bin

%0,5

TikTok

300 bin

%1

Pinterest

200 bin

%0,8

Snapchat

50 bin

%0,3

Ürün Kategorileri

Küresel Pazaryeri
Neden Amazon’da Satış?
Pazaryerine Git

Dünyanın en büyük e-ticaret platformlarından biridir.  Ürünlerin milyonlarca potansiyel müşteriye ulaşmasını sağlamaktadır. Aynı zamanda kolay kurulum imkânı, düşük başlangıç maliyeti gibi avantajlar sunmaktadır.

Pazar Payı

  • Polonya'daki e-ticaret pazarında % 2-3 pazar payına sahiptir.
2023 GSV:

1.3 milyar ABD doları

En Çok Satan Ürün Kategorileri:

Elektronik, Moda, Ev ve Mutfak Gereçleri, Kitaplar, Kişisel Bakım ürünleri

Lojistik & Kargo

Kendi kargonuzu gönderebilir (FBM) veya Amazon'un FBA (Fulfillment by Amazon) hizmetini kullanabilirsiniz.

Teslimat ve Ödeme

  • Amazon Prime üyeliği olan müşterilere ücretsiz bir veya iki günlük teslimat seçenekleri sunulmaktadır.

  • Kredi kartı, banka havalesi Amazon Pay ve Amazon PL (Hediye kartı) ile ödeme yapılmaktadır.

Genel Bakış

  • Platformda 200 milyondan fazla ürün listelenmektedir.

  • Şirket bünyesinde her gün 1 milyondan fazla paket gönderilmektedir.

  • Ortalama her saniye 11 ürün satılmaktadır.

  • 10 binden fazla satıcı vardır.

  • Mobil uygulaması 100 milyondan fazla kez indirilmiştir. 

  • 10 lojistik merkezine sahiptir.

Satışı Yapılabilecek Ürünler

Gerekli Belgeler

  • Kimlik belgesi,
  • Vergi numarası,
  • Banka hesap bilgileri,
  • Ürünler için gerekli belgeler (örneğin, faturalar, garanti belgeleri).

Platformda satış yapabilmek için giriş modeli kapalı modeldir. Bir şirket kurmanız gerekmektedir.

Satıcı Hesabı Türleri

  • Bireysel Satıcı: Abonelik ücreti bulunmamaktadır. Her satış için komisyon alınmaktadır. Bu hesap, az miktarda ürün satan ve düzenli satış yapmayan satıcılar için daha uygundur.
  • Profesyonel Satıcı: Abonelik ücreti bulunmaktadır. Bu hesap, daha fazla ürün satan ve düzenli satış yapan profesyonel satıcılar içindir. Satıcılar Amazon’da reklam kampanyaları oluşturma, çeşitli satış araçlarına ulaşma gibi imkanlara sahiptirler.

Komisyon oranları ve abonelik ücretleri değişkenlik göstermektedir. En güncel bilgilere Sell on Amazon PL | Become an Amazon seller linkinden ulaşabilirsiniz.

Sosyal Medya Hesap ve Etkileşim Bilgileri

Dijital Platform

Toplam Takip

Etkileşim Oranı

Facebook

2,8 milyon

%2,5

Instagram

1,2 milyon

%2,1

X (Twitter)

620 bin

%1,8

Youtube

75 bin

%1,5

TikTok

200 bin

%2,2

Pinterest

120 bin

%1,7

Snapchat

50 bin

%2

Ürün Kategorileri

İPUCU

Bütüncül kanal, müşterilerle tutarlı ve bütünleşik bir deneyim sunmak için birden fazla satış kanalını entegre eden bir pazarlama stratejisidir. Çevrim içi alışveriş yapan tüketicilerin %62’i sipariş ettikleri ürünleri mağazada iade etmek istemektedir. Polonya’da MediaMarkt, Empik, Zalando ve H&M gibi bütüncül kanallı platformlar bulunmaktadır.

Ürün Kategorileri

E-Ticarette Tercih Edilen İlk 3 Kategori
E-Ticarette Tercih Edilen İlk 3 Kategori
Polonya E-Ticaret Sektöründe Niş, Sürdürülebilir ve Kişiselleştirilmiş Ürün Kategorilerine Göre İstatistikler (2022 & 2023)
Polonya E-Ticaret Sektöründe Niş, Sürdürülebilir ve Kişiselleştirilmiş Ürün Kategorilerine Göre İstatistikler (2022 & 2023)
Polonya E-Ticaret Sektöründe Yenilikçi Ürün Kategorilerine Göre İstatistikler (2022 & 2023)
Polonya E-Ticaret Sektöründe Yenilikçi Ürün Kategorilerine Göre İstatistikler (2022 & 2023)

Ürünlere Pazar Perspektifinden Bakış

Pazara Uygun Ürün Yerelleştirme
Fiyatlandırma
Kampanya Uygulamaları
Yerel Tüketicilerin Marka ve Kalite Algısı

Resmi Ölçü Birimi: Polonya’da kullanılan resmi ölçü birimi metrik sistemdir (Metre, Kilogram, Celsius (°C) gibi).  Bu sistem, metre, kilogram ve saniye gibi temel birimlere dayanır.

Ürün açıklamaları Lehçe yazılmalıdır. Açıklama metinleri açıklayıcı ve bilgilendirici olmalıdır. Görseller ise yüksek kaliteli ve profesyonel olmalıdır. Ürünleri kullanım ortamında ve farklı açılardan göstermek gerekmektedir. Ürünleri pazara uygun hale getirirken hedef kitle, Polonya kültür ve değerlerini göz önünde bulundurmanız önemlidir.

Dikkat etmeniz gereken küresel dinamikler aşağıda sıralanmıştır:

  1. Ürün maliyeti,

  2. Pazarlama maliyeti,

  3. İade oranlarının maliyete etkisi,

  4. Lojistik maliyetler,

  5. Vergiler,

  6. Ödeme ve tahsilat sistem maliyetleri,

  7. Rakip fiyatları,

  8. Psikolojik fiyatlama etkenlerinin kullanımı (Örnek olarak, bir ürünün fiyatını 100 Polonya zlotisi yerine 99,99 Polonya zlotisi olarak belirlemek verilebilir).

Polonya'da sosyal medya kullanımı oldukça yaygındır. Facebook, Instagram ve YouTube en popüler sosyal medya platformlarıdır. E-ticaret kampanyalarınızda sosyal medyayı kullanarak hedef kitlenize ulaşabilir ve satışlarınızı artırabilirsiniz.

E-ticaret müşterileri, satın alma kararlarını vermeden önce ürün incelemelerini okumaya önem vermektedirler.

Polonyalı e-ticaret müşterileri fiyat hassasiyeti göstermektedir. Ürünlerinizin fiyatlarının rekabetçi olduğundan ve müşterilerinize indirimler ve promosyonlar sunduğunuzdan emin olmanız tavsiye edilmektedir.

Kaynak:  Poland: consumer behavior 2023 | Statista

Markaların Polonya’da başarılı olabilmesi için yerel tüketicilerin marka ve kalite algısını anlamaları gerekmektedir. Satıcıların bu duruma yönelik hassasiyet geliştirmeleri çok önemlidir.

Tüketiciler, ürünlerin ve hizmetlerin yüksek kalitede olmasını beklemektedir. Dayanıklılık, işlevsellik ve güvenilirlik onlar için çok önemlidir.

Güvendikleri markalara sadıktırlar. Tüketiciler, yeni bir markayı denemeden önce araştırma yapmaktadır. Onlar için markanın itibarını değerlendirmek yüksek seviyede önemlidir.

Polonyalı tüketiciler, yerel markalara yabancı markalara göre daha fazla güvenme eğilimindedir. Çevre ve sosyal sorumluluk duyarlılıkları oldukça yüksektir. Ürünlerin sürdürülebilir ambalajlanmaya uygun olması önemli bir kriterdir.

Kaynak: Poland: consumer behavior 2023 | Statista

Sosyal Medya ve Reklam

Faydalı Bilgiler

İçerik Yayın Saatleri
Sosyal medya kullanıcısı: Nüfusun %73,6’sıdır.Kullanıcıların günlük ortalama sosyal medya kullanma süresi 2 saat 17 dakikadır.Sosyal medya üzerinden alışveriş oranı %39,3’tür.Sosyal medya etkileyicisi takip oranı %19'dur.

Ayrıca ilgili içeriklerin demografik gruplar açısından etkileşim saatleri:

  • Gençler için 18:00-23:00 arası,
  • Yetişkinler: 19:00-22:00 arası,
  • Profesyoneller için  08:00-10:00 ve 18:00-20:00 arası,
  • Ebeveynler için  09:00-11:00 ve 20:00-22:00 arasıdır.

Çevrim içi alışverişlerin en yoğun olduğu saatler hafta içi 19:00 ve 22:00 saatleri arasıdır. Hafta sonları ise 13:00 - 14:00 ve 21:00 - 22:00 saatleri arasındadır. En yoğun alışveriş günleri: Black Friday, Cyber Monday, Singles’ Day, Sevgililer Günü gibi günlerdir.

Sosyal Medya Üzerinden Yapılan Ticaret

Sosyal medya platformları üzerinden satın alma gerçekleştirilen sosyal alıcıların oranı %19’dur.

Bu oran, özellikle gençler ve kadınlar arasında daha yüksektir, en çok satın alma işlemleri 15-24 yaş grubunda gerçekleşmektedir. Polonya'daki sosyal medya kullanıcıları, özellikle moda ve güzellik ürünlerine büyük ilgi göstermekte, trendleri yakından takip etmekte ve yeni ürünleri denemeye heveslidirler​.

Polonya’daki Sosyal Medya Etkileyicisi Aracılığıyla Yapılan (Influencer) Pazarlama ve Canlı Yayın E-Ticaret Satışları

Polonya'da sosyal medya etkileyicisi aracılığıyla yapılan pazarlama ve canlı yayın e-ticaret satış istatistiklerine baktığımızda;

  • 2022’de sosyal medya etkileyicisi aracılığıyla yapılan pazarlama etkinlikleri sayesinde yapılan satışların hacmi 3,5 milyar Polonya zlotisidir. Bu pazarın 2025 yılına kadar 6,5 milyar Polonya zlotisine ulaşması beklenmektedir.

  • 2022’de canlı yayın etkinlikleri sayesinde yapılan satışların hacmi 1,5 milyar Polonya zlotisidir. Bu pazarın 2025 yılına kadar 2,5 milyar Polonya zlotisine ulaşması öngörülmektedir.

 

Tüketicilerin ilgili platformlardaki içerik tercihleri aşağıdaki gibidir:

Sosyal medya etkileyicisi aracılığı ile yapılan pazarlama uygulamalarında tüketiciler sosyal medya etkileyicilerinin gerçekçi ve samimi içerikler üretmesini tercih etmektedirler.

Sosyal medya etkileyicilerinin kendi deneyimlerini, görüşlerini doğru ve şeffaf şekilde paylaşması tüketiciler tarafından daha güvenilir bulunmalarını sağlamaktadır.

Canlı Yayın E-Ticaret Satışında tüketiciler canlı yayınlarda ürün veya hizmeti detaylı bir şekilde görmek istemektedirler.  

Kaynak: Gemius: New report on ecommerce in Poland published - Ecommerce News

Polonya’da Sosyal Ticaret

Facebook: 2023 yılı itibariyle Facebook kullanıcılarının %25’i alışveriş için Facebook’u tercih etmiştir.

OLX: OLX kullanıcılarının %30'u platform üzerinden alışveriş yapmaktadır.

Pinterest Shopping: Pinterest kullanıcılarının %15'i platform üzerinden alışveriş yapmaktadır.

Instagram: 2023 yılı itibarıyla kullanıcıların %20'si ürün veya hizmet satın almak için Instagram'ı tercih etmiştir. 

Demografik Yorum: E-ticaret yapanların %55'i kadındır. En yoğun e-ticaret yapan yaş grubu 25-34 yaş grubudur. Bu kitlenin %60’ı şehirlerde yaşamaktadır.

İPUCU

Dijital Pazarlama Modülünü ürün içeriklerinizi, reklam stratejinizi ve hedef kitlenizi belirlerken kullanmanız önemlidir.

Reklam Verilecek Platform Seçiminde Strateji

Reklam verirken başarıya ulaşmak için kullanıcılarının özgün davranış ve tercihlerine uygun stratejiler geliştirmek gerekmektedir.  Reklam verilecek platformları seçerken aşağıdaki stratejileri göz önünde bulundurabilirsiniz.

  • Hedef kitle,
  • İçerik,
  • Platform özellikleri,
  • Reklam format ve saati,
  • Platformların reklam politikalarına uygunluk.
İPUCU

Dijital reklam stratejilerinizi belirlerken “Dijital Pazarlama Modülünde” yer alan “Döngüsel Dijital Pazarlama” konusunu inceleyebilirsiniz. Dijital Pazarlama - E-Kolay İhracat Platformu

İPUCU

Tüketicilerin hangi platformlarda, hangi özellik ve detaylarda etkin oldukları durumları inceleyerek hareket edin.

Bkz. Sosyal medya etkileyicileri ve Canlı TV Satışı, İçerik Yayın Saatleri

Pazarlamada Yerel Dilin Önemi ve Kültüre Uygun Reklam Kampanyaları Oluşturmak

Pazarlamada yerel dilin önemi ve kültüre uygun reklam kampanyaları oluşturmak önemlidir. Pazarlama ve içerik üretirken, faaliyet ve stratejilerinizde Polonya’nın yerel dinamiklerine dikkat edilmelidir. Yerel tüketicilerin davranışları, bölgeye, demografiye ve diğer faktörlere göre değişmektedir.

Polonyalılar, saygılı ve kibar bir iletişim tarzına önem vermektedir, reklamlarınızda resmi bir dil kullanmak ve hitaplarınızda "Pan" (Bay) ve "Pani" (Bayan) gibi unvanları kullanmak reklamlarınızın daha fazla kitlenin ilgisini çekmesine yardımcı olabilmektedir. Tüketiciler mizah anlayışına sahip olsa da bu durum ciddi farklılıklar gösterebilmektedir. Reklamlarınızda incelikli ve zarif bir mizah kullanabilirsiniz.

Reklamlarınızın, açık, anlaşılır bir dille oluşturulması hedef kitlenize ulaşmanızda fayda sağlayabilmektedir.

ÖNERİ

Pazarlama ve içerik üretirken faaliyet ve stratejilerinizde yerel Polonya  dinamiklerine dikkat etmenizi tavsiye ederiz.

Örneğin: Tüketicilerin ürünün fonksiyon ve ihtiyaçlarını görüp görmediğine odaklandığı için içeriklerinizi oluştururken bu türde tatmin edici bilgiler vermeyi unutmayın.

İPUCU

Tüketiciler kampanyalarda karmaşıklık sevmemektedir. Olabildiğince yalın bir kampanya mantığı ve dili kullanmanız önemlidir.

Örneğin: “2. Ürüne %50 indirim gibi basit bir tanımlama ya da 3’üncü 100 Polonya zlotisi harcamanıza X Polonya zlotisi indirim…” gibi. Uzun ve düşündürücü kampanya söylemlerinden uzak durun.

Anahtar Kelime Çalışması ve SEO

Dijital platformlarda reklam verirken anahtar kelime çalışması ve SEO, reklamlarınızın doğru kişilere ulaşmasını ve daha fazla tıklama almasını sağlamak için son derece önemlidir. Anahtar kelime çalışması ve SEO yaparken dikkat etmeniz gereken bazı noktalar bulunmaktadır.

  1. Hedef kitlenin hangi kelimeleri aradığının belirlenmesi gerekmektedir.
  2. Reklamlarla hedeflemek istediğiniz anahtar kelimelerin bir listesinin oluşturulması gerekmektedir.
  3. Platformlardaki satışı yapılan ürünlerin detaylarında yer alan etiket ve anahtar kelimelerin [to: Akıllı E-ihracat Robotu] incelenmesi,
  4. Anahtar kelimelerin reklam metninde ve açılış sayfalarında kullanılması gerekmektedir.
İPUCU

Anahtar kelime araştırması yaparken Google Keyword Planner–Ahrefs-SEMrush–Moz pro - Screaming Frog

E-Posta Pazarlamasında Gizlilik ve Yerel Kurallara Uyumluluk

E-posta pazarlama yoluyla müşterilere ulaşmak için yaygın bir yoldur. E-posta pazarlama yaparken gizlilik ve veri koruma yasalarına uymak çok önemlidir.

E-posta pazarlama kampanyalarınızın Polonya’daki yasalara uygun olmasını sağlamak için:

  • Alıcıların açık rızasını alın. E-posta pazarlama mesajları göndermeden önce, alıcıların açık rızasını almanız gerekmektedir. Bu, alıcıların e-posta pazarlama listesine abone olmalarını veya e-posta pazarlama mesajları almayı kabul etmelerini sağlayarak yapılabilmektedir.
  • E-posta pazarlama mesajlarınızda açık ve şeffaf olmanız gerekmektedir. E-posta pazarlama mesajlarınızda kim olduğunuzu, ne tür ürünler veya hizmetler sunduğunuzu ve neden alıcıya e-posta gönderdiğinizi açıkça belirtmeniz gerekmektedir.
  • Alıcıların e-posta pazarlama mesajlarınızdan abone olmalarını kolaylaştırın. Alıcıların e-posta pazarlama listelerinizden abone olmalarını kolay bir yol sunmanız gerekmektedir. Bunu, e-posta pazarlama mesajlarınızda bir "abonelikten çık" bağlantısı sağlayarak yapabilirsiniz.
DİKKAT

Alıcıların açık ve net onayı olmadan e-posta pazarlama yapılamamaktadır.

E-postalarda, şirketinizin adını, adresini ve iletişim bilgilerini açıkça belirtmeniz gerekmektedir.

E-postalarda, "Abonelikten çıkarma" bağlantısı veya seçeneği sunmanız gerekmektedir.

E-postalarda, toplanan kişisel verilerin nasıl işlenmesi ve korunması gerektiğine dair bilgi vermeniz gerekmektedir.

ÖNERİ

E-posta pazarlamasında GPDR ve UODO’ya göre altyapılarını oluşturmuş aracı şirketlerle ya da platformlarla çalışmanızı tavsiye ederiz. İlgili firmalara Profesyonel Çözüm Ortakları veya Dijital Pazarlama Araçları ile ilgili konu başlıklarından ulaşabilirsiniz.

ÖNERİ

E-posta pazarlama kampanyalarınızın Polonya’daki yasalara uygun olduğundan emin olmak için bir avukata danışmanız önerilmektedir.

İPUCU

Ülkeyi ziyaret etmeyi düşünüyorsanız Kolay İhracat Platform’undaki “Ülkelerin İş Kültürü”  bölümünü ziyaret ediniz.

Pazarlama Faaliyetlerinde Kullanılabilecek Yerel Araçlar

SEO ve Arama Motoru Pazarlaması (SEM) Araçları
Senuto

Senuto: Polonya'da en popüler SEO araçlarından biridir. Anahtar kelime araştırması, backlink analizi, site denetimi ve sıralama izleme gibi özellikler sunmaktadır.

SurferSEO

SurferSEO: İçerik optimizasyonu için kullanılan bu araç, özellikle Polonya pazarında etkili SEO stratejileri geliştirmek için tercih edilmektedir.

Sosyal Medya Yönetim Araçları
NapoleonCat

NapoleonCat: Polonya'da yaygın olarak kullanılan bir sosyal medya yönetim ve analiz aracıdır. Sosyal medya hesaplarının yönetimi, raporlama ve müşteri hizmetleri süreçlerinde yardımcı olmaktadır.

Brand24

Brand24: Sosyal medya ve çevrim içi ortamda marka izleme ve analiz aracı olarak kullanılmaktadır. Şirketlerin sosyal medya etkileşimlerini takip etmelerine olanak tanımaktadır. 

E-Posta Pazarlama Araçları
GetResponse

GetResponse: Polonya merkezli bir platform olup, gelişmiş e-posta otomasyonu, pazarlama otomasyonu ve webinar hizmetleri sunmaktadır.

FreshMail

FreshMail: Polonya'da popüler olan başka bir e-posta pazarlama aracıdır. Yaratıcı e-posta şablonları ve kapsamlı analiz özellikleriyle tanınmaktadır.

Sosyal Medya Etkileyicileri Aracılığıyla Yapılan Pazarlama Platformları
Sotrender

Sotrender: Sosyal medya analizleri yaparak markaların sosyal medya etkileyicileri ile işbirliklerini optimize etmelerine yardımcı olmaktadır. Satıcılar, bu araçlar aracılığıyla sosyal medya etkileyicilerinin performanslarını takip edip, sosyal medya trendlerini analiz edebilmektedir.

Fiyat Karşılaştırma Siteleri
Ceneo.pl

Ceneo.pl: Polonya'nın en büyük fiyat karşılaştırma sitesidir. Elektronik, mobilya ve beyaz eşya gibi çeşitli ürünler için fiyat karşılaştırması sunmaktadır.

Skąper.pl: Bir diğer popüler fiyat karşılaştırma sitesidir. Ceneo.pl'e benzer şekilde çeşitli ürünler için fiyat karşılaştırması sunmaktadır.

Mobil Pazarlama Araçları
SMSAPI

SMSAPI: Mobil cihazlar üzerinden SMS pazarlama yapmayı sağlayan bir platformdur. Kişisel ve hedeflenmiş SMS kampanyaları düzenlemek için kullanılmaktadır.

PushPushGo

PushPushGo: Web push bildirimleri göndererek kullanıcıları mobil cihazlarında hedeflemeyi sağlayan bir araçtır.

Programatik Reklamcılık Platformları
Yieldbird

Yieldbird: Programatik reklamcılık ve gelir yönetimi alanında uzmanlaşmış bir Polonya merkezli platformdur.

AdOcean

AdOcean: Polonya'nın en büyük bağımsız programatik reklamcılık platformudur. Polonya pazarına özel envanter ve veri sunmaktadır.

BİLGİ

Daha fazlası için Dijital Pazarlama Modülünü ziyaret ediniz.

Ülkedeki Pazarlama Takvimi ve Özel Günler

{{dateArrayList[activeButtonDate].monthString}}{{dateArrayList[activeButtonDate].yearNumber}}

PZT SAL ÇAR PER CUM CMT PAZ
{{v.dayNumber}}
{{eventItem.specialDayTitle}}
Hemen giriş yap ve sorularını sor